Sparekassen Lolland A/S' erhverver yderligere 1/6 af Krone Kapital-koncernen

Nikolaj Plads 6

Dato: 23. september 2011

Selskabsmeddelelse nr.: 26

Selskabsmeddelelse vedrørende Sparekassen Lolland A/S’ erhvervelse af yderligere 1/6 af Krone Kapital-koncernen

Sparekassen Lolland A/S (SPAR LOLLAND) og Sparekassen Thy har i dag indgået aftale med Fjordbank Mors af 2011 A/S om overdragelse af Fjordbank Mors af 2011 A/S' ejerandel på 1/3 af aktiekapitalen i Krone Kapital-koncernen.

Krone Kapital-koncernen tilbyder leasing af biler, lastbiler og busser til både private og erhvervsdrivende, og Krone Kapital-koncernens produkter bliver blandt andet udbudt til SPAR LOLLANDs kunder gennem filialnetværket.

Krone Kapital-koncernen var oprindeligt et joint venture mellem SPAR LOLLAND, Sparekassen Thy og Morsø Sparekasse A/S. Morsø Sparekasse A/S og Morsø Bank A/S fusionerede i november 2010 til Fjordbank Mors A/S, der efterfølgende har overdraget ejerandelen i Krone Kapital-koncernen til Fjordbank Mors af 2011 A/S.

Overdragelsen omfatter 1/3 af aktierne i Krone Erhvervsinvestering A/S, der er moderselskab i Krone Kapital-koncernen, hvoraf SPAR LOLLAND og Sparekassen Thy erhverver 1/6 hver. Krone Erhvervsinvestering A/S ejes således fremover ligeligt af SPAR LOLLAND og Sparekassen Thy. Samtidigt erhverver Krone Kapital A/S, der er Krone Erhvervsinvestering A/S' 100 % ejede datterselskab, den samlede i aktiekapital i Krone Kapital I A/S, der ejer en portefølje af leasingkontrakter på ca. 233 mio. kr.

Købesummen er 14,3 mio. kr. kontant for 1/6 af aktierne i Krone Erhvervsinvestering A/S.

Overdragelsen forventes endeligt gennemført senest den 30. september 2011.

Krone Erhvervsinvestering A/S opnåede som moderselskab i Krone Kapital-koncernen i 2010 et resultat på 6,2 mio. kr. efter skat og havde pr. 31. december 2010 en egenkapital på 123 mio. kr.

Krone Erhvervsinvestering A/S vil efter erhvervelsen blive indregnet i SPAR LOLLANDs koncernregnskab som en associeret virksomhed, i overensstemmelse med SPAR LOLLANDs regnskabspraksis. Erhvervelsen får virkning for indeværende regnskabsår og forventes at give et mindre, positivt bidrag til SPAR LOLLANDs resultat i 2011. SPAR LOLLAND forventer fortsat en samlet basisindtjening for 2011 i niveauet 95 – 100 mio. kr.

Eventuelle spørgsmål til erhvervelsen kan rettes til adm. direktør Lynge Thang Jørgensen.

SPARKASSEN LOLLAND A/S

Lynge Thang Jørgensen