1. kvartal 2012

Dato: 25. april 2012

Selskabsmeddelelse nr.: 9

PERIODEMEDDELELSE 1. KVARTAL 2012

Koncernens resultat før skat i 1. kvartal 2012 udgør et overskud på 8,0 mio. kr. imod 12,8 mio. kr. samme periode sidste år. Resultatet er negativt påvirket af særlige poster med i alt 14,1 mio. kr., som omfatter bidrag til Indskydergarantifonden på 6,6 mio. kr. samt omkostninger på 7,5 mio. kr. i forbindelse med den tidligere direktørs fratræden i form af aftalebestemt løn, pension og lønsumsafgift.

SPAR LOLLANDs basisindtjening udvikler sig tilfredsstillende, og som forventet påvirkes den primære drift af synergier, som i stigende grad realiseres i indeværende år. Nedskrivninger i årets første kvartal er på budgetteret niveau.

Koncernen fastholder forventningerne til basisindtjeningen før nedskrivninger i niveau 100-110 mio. kr. under forudsætning af, at det generelle renteniveau ikke falder yderligere.

Den positive indtjening og effekterne af tiltag, som blev iværksat med henblik på at styrke bankens solvensmæssige overdækning, har som forventet bidraget til en styrkelse af overdækningen til 1,1 % point den 31. marts 2012 imod 0,5 % point ved ultimo 2011.

I forbindelse med kvartalets resultat udtaler adm. direktør, Ulrich Jespersen: ”Det er en lille måned siden vi offentliggjorde vores årsrapport samt vores handlingsplan som bl.a. indeholder initiativer som på kortere sigt styrker solvensoverdækningen. Det er derfor tilfredsstillende, at vi allerede efter en kortere periode er i stand til at synliggøre nogle af de positive effekter af handlingsplanen. Der er fortsat stort fokus på at styrke solvensoverdækningen yderligere, så vores arbejde fortsætter.

SPAR LOLLAND har fortsat en stærk lokal forankring i vores primære geografiske områder. Denne forankring giver os et godt grundlag for, på lidt længere sigt at kunne indgå i en konsolidering, så vi kan sikre en fremtidig stabil og holdbar løsning, der respekterer dette.”

SPAREKASSEN LOLLAND A/S

Ulrich Jespersen