Lockheed Martin vælger Thrane & Thrane til opgradering af C-130J Super Hercules kommunikationssystem

Thrane & Thranes AVIATOR SwiftBroadband system til det amerikanske flyvevåbens tunge fly

Lockheed Martin (USA) har tildelt Cobham-selskabet Thrane & Thrane A/S satellitkommunikationsdelen af den nye Block 8.1-opgradering til det amerikanske flyvevåbens C-130J Super Hercules-fly. Programmet omfatter opgradering af flere end 200 fly, og værdien forventes at overstige DKK 150 mio. over en periode fra 2014 til 2018.

Satellitkommunikationssystemerne skal understøtte lufttrafikstyringens dataforbindelsesdel i Block 8.1-opgraderingen. Thrane & Thrane skal levere det DO178B-certificerede AVIATOR 700D-produkt, som er forberedt til FANS1/A-systemet og understøtter en kombination af gældende Inmarsat cockpit-sikkerhedsbestemmelser samt SwiftBroadband IP-data og taletjenester.

“AVIATOR 700D vil understøtte den forbedrede kommunikationsfunktionalitet i dette omfattende opgraderingsprogram for C-130J-flyene,” udtaler Walther Thygesen, CEO, Thrane & Thrane. “Systemets funktionalitet, pålidelighed og certificering matcher kravene, og Thrane & Thrane er godt rustet til at være en pålidelig partner under hele opgraderingsprocessen og den løbende anvendelse af AVIATOR 700D.”

C-130J Hercules er et tungt, taktisk last- og passagertransportfly med fire Allison AE2100D3 turbopropmotorer. Det har en nyttelast på op til 20 tons eller flere end 90 passagerer. Den samlede opgradering sikrer, at hele den verdensomspændende flåde af C-130J-fly fungerer sammen.

C-130J er bemandet med to piloter og en loadmaster. Det har glascockpit, digital elektronik og nye motorer med en seksbladet propel. De første C-130-fly er over 50 år gamle, og flere er stadig i drift. I dag er C-130J Super Hercules langt det almindeligste tunge transportfly i verden.

Block 8.1-opgraderingen gennemføres på en lang række operatørers flåde af C-130J-fly i Storbritannien, Australien, Italien, Danmark, Canada, Norge og USA.

Kontrakten påvirker ikke Thrane & Thranes forventninger til omsætning og resultat af primær drift som tidligere udmeldt i regnskabsmeddelelsen for 2011/12.

Walther Thygesen, CEO, tel. (+45) 39 55 88 00, mobile (+45) 23 33 75 01
John Alexandersen, Vice President, Corporate Communications & Investor Relations,
tel. (+45) 39 55 88 00, mobile (+45) 22 72 38 22

Om Thrane & Thrane
Cobham-selskabet Thrane & Thrane er verdens førende producent af udstyr og systemer til global mobil satellit- og radiokommunikation. Siden grundlæggelsen i 1981 har selskabet opnået en fremtrædende position inden for globale mobile satellittjenester baseret på Inmarsat systemet og leverer i dag udstyr til brug overalt – på land, til vands og i luften. Under varemærkerne Thrane & Thrane, EXPLORERTM, SAILOR® og AVIATOR markedsføres virksomhedens kommunikationsprodukter verden over via distributører og partnere. Selskabets aktier er noteret på NASDAQ OMX København (symbol: THRAN). www.thrane.com.

Om Lockheed Martin
Lockheed Martin med hovedkvarter i Bethesda, MD, USA, er et globalt sikkerhedsselskab med omkring 123.000 ansatte over hele verden. Selskabets hovedaktiviteter er forskning, design, udvikling, fremstilling, integration og opretholdelse af avancerede teknologisystemer, produkter og services.www.lockheedmartin.com