for Sparekassen Lolland A/S 1. halvår 2012

Dato: 22. august 2012

Selskabsmeddelelse nr.: 14

DELÅRSRAPPORT 1. HALVÅR 2012

Koncernen har realiseret et underskud efter skat på 41,4 mio. kr. 1. halvår 2012 mod et overskud efter skat på 8,9 mio. kr. 1. halvår 2011. Resultatet er især negativt påvirket af et lavere renteafkast på bankens overskudslikviditet samt nedskrivninger på en antal engagementer, og anses som utilfredsstillende.

Administrerende direktør, Ulrich Jespersen, udtaler i forbindelse med regnskabet for 1. halvår 2012: ”Udviklingen i årets 2. kvartal har budt på fremgang indenfor visse områder, men samtidig en noget større tilbagegang på andre, hvilket skyldes en kombination af forskellige faktorer, der har påvirket vores bundlinje og solvensoverdækning negativt.

Tiltagene i vores handlingsplan, som vi fremlagde i forbindelse med vores årsrapport for 2011, og som på kortere sigt skulle styrke vores kapitalgrundlag, har givet os mere luft og sikret den nødvendige handlefrihed, selvom årets 2. kvartal har taget noget af det, vi opnåede i årets 1. kvartal.

De kortsigtede tiltag har dog aldrig skulle stå alene. Det er netop derfor, at vores handlingsplan også indeholder tiltag, som skal styrke vores forretning på længere sigt. Den første og mere kortsigtede del af planen er indarbejdet i den daglige rutine, hvorfor ledelsen nu arbejder intenst på at konkretisere den del af planen, som skal sikre en langsigtet stabil og holdbar løsning for SPAR LOLLAND, med en fortsat stærk forankring i vores primære markedsområder. Denne del af vores handlingsplan er ved at tage form, og SPAR LOLLAND forventer, at en endelig plan bliver meldt ud inden udgangen af 2012.

Når det er sagt, så er vores daglige fokus som sædvanligt rettet mod vores kunder, for at give den bedst mulige service og rådgivning.”

Nedskrivninger og solvens

SPAR LOLLANDs nedskrivninger i årets 1. halvår på i alt 99,8 mio. kr. er dels en konsekvens af en negativ udvikling i et antal engagementer, og dels Finanstilsynets skærpede retningslinjer for nedskrivninger på udlån, som trådte i kraft den 1. april 2012. En del af halvårets nedskrivninger har tidligere været reserveret i solvensbehovet.

Solvensoverdækningen pr. 30. juni 2012 udgjorde 0,7 % point, hvilket er en tilbagegang på 0,4 % point i forhold til opgørelsen pr. 31. marts 2012. Faldet i solvensoverdækning kan dels henføres til en negativ udvikling i et antal engagementer, reduceret indregning af ansvarligt lån i basiskapitalen som følge af regler omkring forfaldstidspunkt, dels det faldende renteniveau og dermed et reduceret afkast på bankens overskydende likviditet.

Basisindtjening, likviditet og forventninger

Basisindtjeningen i 1. halvår 2012 blev forøget med 11,1 mio. kr. i forhold til samme periode i 2011 til i alt 51,0 mio. kr. Basisindtjeningen i årets 1. halvår blev styrket dels på grund af den forøgede kundebase efter erhvervelsen af den grønne del af Eik Bank Danmark i 2011, og dels på grund af forhøjet aktivitet i forbindelse med kundernes konvertering af realkreditlån. I modsat retning er basisindtjeningen negativt påvirket af et i perioden fortsat faldende renteniveau, som har betydet lavere renteindtægter på bankens overskydende likviditet.

Bankens likviditet er god. I halvåret har banken indfriet sidste tranche i syndikeret seniorlån på EUR 83 mio. samt førtidsindfriet den resterende del af obligationslån med nominelt 25 mio. kr. Overdækningen i forhold til lovkravet udgør 189,6 %.

Med baggrund i det fortsat faldende renteniveau, og dermed lavere renteafkast på bankens overskudslikviditet, forventes basisindtjeningen for hele året 2012 at ligge i niveauet 100 mio. kr. mod tidligere forventet 100 – 110 mio. kr.

SPAREKASSEN LOLLAND A/S

Ulrich Jespersen

Administrerende direktør

Delårsrapporten for 1. halvår 2012 er tilgængelig på SPAR LOLLANDs hjemmeside:

Henvendelser fra presse og medier om denne meddelelse til administrerende direktør, Ulrich Jespersen, telefon 40 10 50 46.