Direktør Lars Thrane takker af

Med udgangen af november stopper Lars Thrane – en af frontløberne inden for dansk hightech industri – som direktør i Thrane & Thrane, som han grundlagde i 1981 og har stået i spidsen for lige siden.

Gennem en solid og målrettet udvikling over 30 år blev Thrane & Thrane verdens førende producent af udstyr og systemer til mobil kommunikation, baseret på avanceret satellit- og radioteknologi. I foråret blev Thrane & Thrane en del af den engelske koncern, Cobham, med en central rolle for koncernens omfattende globale aktiviteter inden for satellitkommunikation.

Inden sammenlægningen med Cobham havde omsætningen nået 1,2 mia. kr., og virksomheden havde ca. 600 medarbejdere i Danmark, USA, Norge, Sverige, Kina og Singapore.

Lars Thrane grundlagde virksomheden i 1981 sammen med sin tvillingebror Per. Baseret på teknologisk forståelse, visioner og forretningssans voksede virksomheden skridt for skridt – hele tiden lønsomt. Thrane & Thrane blev børsnoteret i 2001, og i den forbindelse valgte Per Thrane at udtræde af bestyrelsen, lige som brødrenes far, direktør Erland Thrane lod sig afløse på formandsposten.

Gennem alle årene har Lars Thrane først og fremmest fokuseret på den kommercielle anvendelse af de muligheder, som den rivende teknologiske udvikling til stadighed har budt på. Han har stået i spidsen for udforskningen af mulighederne – ofte lang tid før andre – og for omsætning af teknologiske ideer til salgbare produkter til nytte for brugere verden over. Undervejs har Lars Thrane givet plads til professionelle bestyrelsesmedlemmer, direktører, chefer og medarbejdere med stærke kompetencer på andre felter, så virksomheden har kunnet optimere sin fremgang.

Lars Thrane er født i 1948. Allerede som dreng havde han interesse for elektronik, og som 12-årig byggede han sin første radiosender. Det var derfor naturligt at vælge samme vej i uddannelsen. Han er således civil-ingeniør fra DTU 1973 og Ph.d. fra Elektromagnetisk Institut 1978.

Lars Thrane er medlem af bestyrelserne for Europas Maritime Udviklingscenter (EMUC), som er katalysator og center for fremme og udvikling af maritim innovation og videndeling, og it-virksomheden Decision3, hvis nøgleprodukt GreenSteam giver store besparelser på store skibes brændstofforbrug.

Lars Thrane har altid stillet høje krav, ikke mindst til sig selv. Hans målrettethed og høje energi har blandt andet fundet udtryk i hans interesse for krævende sportsgrene, heriblandt bjergbestigning, dykning og skiløb. Lars Thrane har sønæringsbevis som Yachtskipper af førstegrad og pilot-certifikat til både flermotorers fly og helikopter.

Thrane & Thrane markerer sin grundlæggers fratræden ved receptioner i hovedkontoret i Lyngby torsdag 29. november og i afdelingen i Aalborg fredag 30. november 2012.

John Alexandersen, Vice President, Corporate Communications
Tlf. (+45) 22 72 38 22