Delårsrapport för kvartalet juli – september 2013 och perioden januari - september 2013

Tredje kvartalet 2013

• Intäkterna uppgick till 1 013,7 MUSD, upp med 13% från Q2 2013.
  • Resultatet före skatt uppgick till 91,1 MUSD, upp med 54% från Q2 2013.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 61,7 MUSD, upp med 54% från Q2 2013.
  • EBITDA uppgick till 175,1 MUSD, upp med 1% från Q2 2013.

Niomånadersperioden 2013

• Intäkterna uppgick till 2 795,4 MUSD, upp med 10% från niomånadersperioden 2012.
  • Resultatet före skatt uppgick till 214,1 MUSD, ned med 43% från niomånadersperioden 2012.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 145,8 MUSD, ned med 50% från niomånadersperioden 2012.
  • EBITDA uppgick till 499,1 MUSD, ned med 12% från niomånadersperioden 2012.
  • Transaktioner slutförda för bildande av joint venture med Repsol.
  • Gasproduktion inledd i Tomskregionen och i Khanty-Mansiyskregionen.
  • Eurobondemission om 500 MUSD slutförd i maj 2013.
  • Emission av preferensaktier om 100 MUSD i juni 2013.

Händelser efter rapportperioden

• Alliance Groups potentiella förvärv av Alliance Oil Company genom amalgamation
  • Erbjudande om inlösen av konvertibelt obligationslån om 265 MUSD.
  Tredje kvartalet 2013 Andra kvartalet 2013 ∆, % Tredje kvartalet 2012 Niomånaders-perioden 2013 Niomånaders-perioden 2012 ∆, %
Operativa resultat
Råoljeproduktion, fat olja/dag 51 807 52 683 -2% 53 315 52 133 54 413 -4%
Gas- och kondensatproduktion, fat oljeekvivalent/dag 9 333 9 091 3%                        - 7 422                        - 100%
Raffineringsvolym, fat olja/dag 96 428 85 026 13% 84 571 89 501 79 325 13%
Finansiella resultat
Intäkter, MUSD 1 013,7 900,7 13% 904,3 2 795,4 2 536,6 10%
Periodens resultat, MUSD 61,7 40,0 54% 132,0 145,8 290,8 -50%
EBITDA, MUSD 175,1 173,1 1% 214,0 499,1 564,9 -12%
Resultat per stamaktie, USD 0,18 0,11 64% 0,72 0,43 1,62 -73%
Resultat per stamaktie efter utspädning, USD 0,18 0,11 64% 0,66 0,43 1,53 -72%

Bästa aktieägare,

Alliance Oil Company redovisar en stark operativ och finansiell utveckling för det tredje kvartalet 2013. Priserna på råolja och oljeprodukter steg och den genomsnittliga växelkursen mellan ryska rubler och amerikanska dollar försvagades jämfört med föregående kvartal.

Koncernens intäkter, EBITDA och periodens resultat ökade med 13%, 1% respektive 54% jämfört med andra kvartalet 2013. Den genomsnittliga dagsproduktionen av olja och gas var oförändrad jämfört med föregående kvartal. Trots översvämningar i ryska Fjärran Östern ökade raffineringsvolymerna med 13% under kvartalet.

Inom upstreamsegmentet minskade den konsoliderade oljeproduktionen något jämfört med föregående kvartal till följd av lägre produktion i Timano-Pechora- och Tomskregionerna. Omkring 43% av produktionen under kvartalet var undantagen från produktionsskatt. Produktionen av gas och kondensat, såväl konsoliderad som i joint venturebolaget, ökade jämfört med föregående kvartal.

Inom downstreamsegmentet bidrog fortsatt hög efterfrågan på oljeprodukter på grossist- och bunkermarknaderna till rekordhöga raffineringsvolymer. Bolaget sålde 8,9 miljoner fat oljeprodukter under det tredje kvartalet 2013 jämfört med 8,3 miljoner fat under föregående kvartal.

Bolagets balansräkning var fortsatt solid med i stort sett oförändrad skuldsättning samtidigt som nyckeltalet nettoskuld/EBITDA ökade från 2,5 till 2,9 under det tredje kvartalet.

Utsikter

I oktober 2013 uppgick den genomsnittliga olje- och gasproduktionen till cirka 66 200 fat oljeekvivalent per dag, inklusive icke konsoliderad produktion om cirka 5 800 fat oljeekvivalent per dag i joint venturebolaget med Repsol. Bolaget är i fas med målsättningen att nå tvåsiffrig procentuell produktionstillväxt i år.

Raffineringsvolymerna fortsatte att öka ytterligare i oktober 2013, och ännu en milstolpe nåddes genom att Khabarovskraffinaderiets kapacitet ökade till 100 000 fat olja per dag. Som tidigare meddelats har planen för att modernisera Khabarovskraffinaderiet och lanseringen av den nya hydroprocessanläggningen setts över. Det tekniska färdigställandet och tester av hydrotreatern och svavelproduktionsanläggningen beräknas till slutet av 2013. Tester och driftsättning av hydrocrackern och väteproduktionsanläggningen planeras till första halvåret 2014. Det slutgiltiga testschemat kommer att vara avhängigt vinterväderleken. Mot bakgrund av de omfattande översvämningarna i ryska Fjärran Östern har också tidsschemat för anslutningen av Khabarovskraffinaderiet till ESPO-pipelinen justerats. De första leveranserna av råolja genom pipelinen beräknas nu ske under andra halvåret 2014.

I slutet på oktober offentliggjordes ett förslag från Alliance Group att förvärva samtliga aktier i Alliance Oil Company, som innehas av andra än Alliance Group och dess närstående bolag. De oberoende ledamöterna i Alliance Oil Companys styrelse har rekommenderat aktieägarna att rösta för transaktionen, som föreslås ske genom s k amalgamation, på en extra bolagsstämma den 2 december 2013. Transaktionen som förutsätter stämmans godkännande samt uppfyllandet av vissa andra villkor, innebär, om den genomförs, att Alliance Oil Company blir ett privat bolag och avnoteras på NASDAQ OMX Stockholm. I samband med transaktionen offentliggjordes också ett erbjudande att lösa in bolagets utestående konvertibler om 265 MUSD, villkorat av att av amalgamationen genomförs.

Arsen Idrisov

För ytterligare information:

Arsen Idrisov, Verkställande direktör, Alliance Oil Company Ltd, tel +7 (495) 777 18 08

Eric Forss, Styrelseordförande, tel +46 8 611 49 90

Telefonkonferens

Datum: Torsdagen 21 november 2013

Tid: 10.00

För att delta i telefonkonferensen vänligen välj något av följande alternativ:

Ring följande telefonnummer ett par minuter innan telefonkonferensen startar:

Från Lokalt nummer Avgiftsfritt nummer
Sverige 08 505 202 78 0200 125 058
Ryssland +7 495 662 5793
Övriga länder  +44 20 7190 1595 0800 358 5263

Konferensnummer: 4650834

Internet

Telefonkonferensen sänds direkt på Internet, och kan följas på Alliance Oils hemsida www.allianceoilco.com.

Konferensen spelas in och kommer att finnas tillgänglig på www.allianceoilco.com.

Alliance Oil Company Ltd är ett ledande självständigt olje- och gasföretag med en vertikalt integrerad verksamhet i Ryssland och Kazakstan. Alliance Oil Company har idag omfattande olje- och gasreserver och downstreamverksamhet som inkluderar raffinaderiet i Khabarovsk och ett ledande nätverk av bensinstationer och oljeproduktsdepåer i ryska Fjärran Östern. Bolagets depåbevis handlas på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AOIL.

AOIL_2013_11_21_3Q2013_sve.pdf