Ny koalition i Kautokeino negativ

Arctic Gold har i dag fått underrättelse från Kautokeino att de två partier som blivit störst efter valet den 14 september med vardera 5 mandat, Arbeiderpartiet och Flyttsamelistan, ingått ett intentionsavtal där man avser att etablera en koalition inför den kommande regeringsperioden.

Arbeiderpartiets Johan Vasara blir då Kommunstyrets ordförande och Flyttsamelistans Anders S. Buljo föreslås bli vice ordförande. Konstituerande sammanträde hålls torsdagen den 29 oktober 2015.

I samband med detta har de meddelat att de avser att med sina 10 röster av 19 säga nej till ett nytt framläggande av Arctic Golds konsekvensutredning.

Arctic Gold beklagar vad som meddelats och inställer sig på att avvakta den vidare utvecklingen.

30 september 2015

För ytterligare information hänvisas till
Tord Cederlund
+46 73-6200 997
tc@arcticgold.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Arctic Gold Pressrelease 2015-10-01.pdf

Om Arctic Gold
Arctic Gold AB är verksamt inom området prospektering och gruvutveckling. Bolaget har två verksamhetsområden; dotterbolaget Arctic Gold Operations AB, med fokus på utveckling av ny gruvdrift i Bidjovaggefältet i Nordnorge, samt moderbolaget Arctic Gold AB, med lång historik inom prospektering efter guld, basmetaller och diamanter i Sverige. Koncernen har i dagsläget 8 undersökningstillstånd om totalt 2,3 km² i Norge samt 5 utvinningsretter om totalt 4,9 km². I Sverige har koncernen 2 undersökningstillstånd om totalt 1,6 km².

Arctic_Gold_Pressrelease_2015-10-01.pdf