Kommuniké från extra bolagsstämma i Pilum den 4 mars 2016

Extra bolagsstämma i Pilum AB ("Pilum" eller "Bolaget") har den 4 mars 2016 beslutat om att genomföra en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Vidare beslutades om minskning av Bolagets reservfond och aktiekapital. Extra bolagsstämman beslutade även att ändra Bolagets firma. Vidare beslutades att bolagsstämma ska kunna hållas i Göteborg.

Ny bolagsordning
För att möjliggöra minskning av aktiekapitalet och företrädesemissionen beslutade bolagsstämman att ändra gränserna för aktiekapitalet och antalet aktier i Bolaget. Vidare beslutade bolagsstämman att ändra Bolagets firma från Pilum AB (publ) till Pilum AB. Vidare beslutades att ändra bolagsordningen för att bolagsstämma, förutom vid Bolagets säte och i Stockholm ska kunna hållas i Göteborg.

Minskning av aktiekapital
Bolagsstämman beslutade att minska aktiekapitalet med 23 819 692,02 kronor, från 26 615 430,52 kronor, till 2 795 738,50 kronor för förlusttäckning.

Minskning av reservfond
Bolagsstämman beslutade att minska reservfonden med 8 779 000 kronor för förlusttäckning. Efter verkställd minskning är reservfonden upplöst i sin helhet.

Företrädesemission
Bolagsstämman beslutade om emission av högst 44 731 816 aktier med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare. Rätt att teckna de nya aktierna tillkommer de aktieägare, oavsett serie, som är införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken för Bolaget på avstämningsdagen den 15 mars 2016. Aktieägarna erhåller en (1) teckningsrätt för vardera, på avstämningsdagen, innehavd aktie. En (1) teckningsrätt berättigar till teckning av fyra (4) nya aktier. Teckning av aktier med stöd av teckningsrätter ska ske genom kontant betalning under tiden från och med den 18 mars 2016 till och med den 4 april 2016. Teckningskursen för aktierna är 0,25 kronor per aktie vilket tillför Bolaget totalt ca 11,2 miljoner kronor före emissionskostnader.

Det noterades att samtliga stämmans beslut fattades enhälligt.

För detaljerade villkor avseende besluten på stämman hänvisas till styrelsens fullständiga förslag som finns tillgängliga på Bolagets hemsida. För ytterligare information om emissionen som beslutades på stämman hänvisas till det prospekt som beräknas offentliggöras den 10 mars 2016.

2016-03-04

För ytterligare information:
Christian Baarlid
VD/CEO
christian.baarlid@pilum.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Pilum Kommunike fran extra bolagsstamma.pdf

Om Pilum
Pilum är genom dotterbolaget Envipower en komplett leverantör av hela värdekedjan - teknisk konsultation, anläggningar, service och reservdelar - inom industriell miljövård med fokus på hantering och rening av gas och luft. Kunderna återfinns huvudsakligen bland svenska och nordiska industri- och kraftvärmeföretag.

Pilum AB (publ) är listat på NASDAQ OMX First North Premier. Erik Penser Bankaktiebolag är Certified Adviser.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med lag om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument.

Pilum_Kommunike_fran_extra_bolagsstamma.pdf