Pilum offentliggör utfall i företrädesemission

Företrädesemissionen i Pilum AB (publ) ("Pilum" eller "Bolaget") med företrädesrätt för Bolagets aktieägare, för vilken teckningsperioden avslutades den 4 april 2016, tecknades till 123 procent. 85 procent har tecknats med stöd av teckningsrätter, motsvarande cirka 9,5 Mkr. 15 procent har tilldelats personer som anmält sig för teckning utan stöd av teckningsrätter, motsvarande cirka 1,7 Mkr. Emissionsgarantin har därmed inte tagits i anspråk.

Tilldelning av de aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter har skett i enlighet med de principer som angivits i det prospekt som upprättats med anledning av företrädesemissionen och som offentliggjordes den 11 mars 2016. Besked om tilldelning av aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter kommer inom kort att skickas till dem som tilldelats aktier. Aktierna skall betalas i enlighet med instruktionerna på avräkningsnotan.

Genom företrädesemissionen tillförs Pilum 11,2 Mkr före emissionskostnader. Aktiekapitalet kommer att öka från 2 795 738,50 SEK till 13 978 692,50 SEK och antalet aktier kommer att öka från 11 182 954 aktier till 55 914 770 aktier när företrädesemissionen registrerats hos Bolagsverket.

Rådgivare
Finansiell rådgivare och emissionsinstitut till Bolaget i samband med företrädesemissionen är Erik Penser Bank. Legal rådgivare till Bolaget är Baker & McKenzie Advokatbyrå AB.

2016-04-07

För ytterligare information:
Christian Baarlid
VD/CEO
christian.baarlid@pilum.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Pilum Pressrelease 2016-04-07.pdf

Om Pilum
Pilum är genom dotterbolaget Envipower en komplett leverantör av hela värdekedjan - teknisk konsultation, anläggningar, service och reservdelar - inom industriell miljövård med fokus på hantering och rening av gas och luft. Kunderna återfinns huvudsakligen bland svenska och nordiska industri- och kraftvärmeföretag.

Pilum AB (publ) är listat på NASDAQ OMX First North Premier. Erik Penser Bankaktiebolag är Certified Adviser.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med lag om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument.

Pilum_Pressrelease_2016-04-07.pdf