Mangold lanserar ny handelsplattform

Mangold har under början på juni lanserat en ny handelsplattform, ett projekt som pågått under mer än ett år, där även bakomliggande system har uppgraderats. Den nya tekniken gör att vi får ökad skalbarhet, ökad kostnadseffektivitet samt minskar riskerna för fel. Den nya plattformen innehåller fler tjänster än tidigare. I den kan - förutom aktier och derivat - även fondandelar, månadssparande, Bank- ID, autogiro och betalningar via SUS (Swedbanks Utbetalnings System) samt integration mot MFEX hanteras. Detta ger oss förutsättningar för att fortsätta att utveckla nya tjänster och börja konkurrera med de övriga nätmäklarna på riktigt.

Den nya plattformen har tagit mycket resurser i anspråk under senaste året i form av förhöjda kostnader för personal och externa tjänster, vilket löpande har belastat resultatet. För att hålla tidsplanen har andra projekt såsom nya produkter fått stå tillbaka, efter lanseringen kommer vi att återgå till det normala.

- Moderna tekniska lösningar är idag ett grundkrav och genom den nya plattformen ökar vi tillgängligheten. Nu har vi fått en snabbare plattform med ökad funktionalitet där våra kunder själva kan öppna depåer, göra insättningar, handla, göra uttag helt självständigt, säger Per- Anders Tammerlöv, VD på Mangold.

Stockholm, 2016-06-14

Per-Anders Tammerlöv
Verkställande Direktör

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Mangold Pressrelease 2016-06-14.pdf

Om Mangold
Mangold är en oberoende fondkommissionär som erbjuder moderna finansiella tjänster till företag, institutioner och privatpersoner. Bolaget bedriver i dagsläget verksamhet inom sex affärsområden; i) Corporate Finance, ii) Emissionstjänster, iii) Market Making, iv) Pension- och Kapitalrådgivning, v) Strukturerade Investeringar samt vi) Värdepappershandel. Mangold står under Finansinspektionens tillsyn och bedriver värdepappersrörelse enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Mangold är medlem på NASDAQ Stockholm, AktieTorget och Nordic Growth Market samt derivatmedlem på NASDAQ Stockholm. Bolaget är även clearingmedlem och emissionsinstitut hos Euroclear Sweden. Vidare är Mangold medlem i branschorganisationerna SwedSec Licensiering AB och Svenska Fondhandlareföreningen. Mangold är noterat på NASDAQ First North Premier och handlas med kortnamnet MANG. G&W Kapitalförvaltning AB är Bolagets Certified Adviser (08-50300050, www.gwkapital.se) och Pareto Securities är likviditetsgarant.

Mangold_Pressrelease_2016-06-14.pdf