MIPS Kembali ke Silicon Valley Untuk Memacu Generasi Mendatang bagi Aplikasi Pintar

Pelabur AS dan veteran industri membawa kepakaran semikonduktor yang mendalam kepada syarikat teknologi yang terkenal dan dihormati


SANTA CLARA, Calif., Jan. 09, 2018 (GLOBE NEWSWIRE) -- MIPS, penyedia seni bina pemproses MIPS dan teras IP yang banyak digunakan, mengumumkan ia telah kembali ke Silicon Valley sebagai syarikat bebas yang memberi tumpuan kepada inovasi pemproses untuk generasi baharu platform pintar yang disambungkan. Dengan penghantaran dalam berbilion-bilion unit di seluruh dunia, CPU MIPS didapati dalam pelbagai aplikasi, termasuk kedudukan utama dalam kotak atas set dan DTV, suis dan penghala rangkaian, robotik, IoT dan mendapat momentum yang kuat dalam modem LTE. Seni bina MIPS juga digunakan pada kebanyakan Sistem Bantuan Pemandu Lanjutan (ADAS) hari ini dan direka bentuk dalam membangunkan kenderaan autonomi.

MIPS meneruskan komitmennya untuk memberi khidmat kepada industri sebagai pembekal IP lembut dengan portfolio teras pemproses yang menarik. MIPS memanfaatkan portfolionya yang berbeza untuk menawarkan perkakasan berbilang pemasangan untuk kecekapan pengiraan muktamad, kemayaan yang disandarkan oleh perkakasan untuk pengasingan perisian, dan pengurusan dasar yang digabungkan dengan ciri keselamatan berfungsi yang diperlukan untuk menyokong piawaian keselamatan jaminan penting kritikal misi. Yayasan ini melengkapi pelaburan syarikat dalam aplikasi pintar dan membolehkan MIPS memberikan nilai tambahan kepada pelanggan sedia ada dan baharu.

Tallwood Venture Capital (Tallwood), sebuah firma modal teroka AS dengan kepakaran semikonduktor yang mendalam dan rekod pencapaian pelaburan yang sangat berjaya, mengetuai pengambilalihan MIPS dari Imagination Technologies. Tallwood disertai oleh Paxion Capital Partners (Paxion) yang memberi tumpuan kepada teknologi pertumbuhan tinggi dan syarikat yang berkaitan dengan teknologi yang memerlukan modal dan kepakaran untuk skala secara global.

"Seni bina, teras, dan IP asas MIPS mempunyai potensi besar dan sejajar dengan teknologi inovatif yang Tallwood cari dalam pelaburannya," kata Dado Banatao, Rakan Kongsi Pengurusan Tallwood dan Pengerusi Lembaga Pengarah MIPS. “Sebagai seni bina RISC yang pertama tersedia secara komersial, MIPS memainkan peranan utama dalam membuat pengkomputeran merata dan dalam pembangunan model semikonduktor fabless. Kami teruja untuk membawa MIPS kembali ke akarnya di Silicon Valley dan komited untuk memacu syarikat ke hadapan sementara ia terus memainkan peranan utama dalam era pengkomputeran yang seterusnya.”

Banatao mengasaskan dan merupakan pelabur awal dalam banyak syarikat permulaan di Silicon Valley yang mempelopori teknologi pemecah tanah dalam industri semikonduktor yang terus memacu teknologi dalam aplikasi pengkomputeran dan komunikasi hari ini, seperti seni bina percepatan grafik PC, GPS komersial, dan infrastruktur rangkaian untuk pusat data dan awan.

Sejak pengambilalihannya oleh Tallwood dan kembali ke Silicon Valley, MIPS telah menarik minat pelabur dan penasihat utama yang menjadi pemain utama dalam pembangunan dan evolusi industri semikonduktor di AS. Selain Dado Banatao, Nicholas Brathwaite, rakan pengasas Riverwood Capital dan WRV Capital, akan menyertai lembaga pengarah yang mewakili Paxion. John Hennessy, bekas presiden Universiti Stanford dan pengasas asal bersama Sistem Komputer MIPS pada tahun 1984, Pradeep Sindhu, Pengasas dan Ketua Saintifik Juniper Networks, dan Steve Fu, bekas Ketua Pegawai Strategi Fairchild Semiconductors, semua akan berkhidmat di Lembaga Penasihat Teknikal MIPS.

“Dengan kemunculan AI dalam aplikasi yang akan menyentuh semua kehidupan kita dengan cara yang tidak diduga, ini adalah masa yang sangat menarik untuk melihat kedudukan MIPS sendiri di pusat alam semesta AI,” kata Hennessy. "Kerana kesederhanaan, keberkesanan, dan kebolehpanjangan awalnya, seni bina MIPS telah dapat terus berkembang selama bertahun-tahun untuk menggabungkan konsep-konsep seni bina baharu, memberikan kelebihan untuk pelbagai aplikasi yang sentiasa berubah. Saya percaya AI tidak akan terkecuali. Di bawah kepimpinan Dado, MIPS boleh berkembang menjadi seni bina pemprosesan pilihan untuk generasi baharu aplikasi pintar.”

Perihal MIPS
MIPS adalah penyedia utama seni bina pemproses dan teras IP yang memacu beberapa produk yang paling popular di dunia. Dengan seni bina RISC MIPS dan teras CPU yang diperkemas, pelanggan boleh membina produk yang sangat cekap, boleh skala dan dipercayai di pelbagai titik prestasi - dari IoT terkini ke peralatan rangkaian mewah, dan semua yang berada di antaranya. Diasaskan pada tahun 1984 sebagai MIPS Computer Systems Inc. oleh penyelidik dari Stanford University, MIPS hari ini adalah sebuah syarikat bebas yang memberi tumpuan kepada inovasi pemprosesan untuk peranti pintar generasi baharu yang bersambung. Reka bentuk MIPS telah dihantar dalam berbilion unit di seluruh dunia dan telah mencapai sisi luar sistem solar kita. Syarikat ini beribu pejabat di Santa Clara, California, dengan pejabat di seluruh dunia. www.mips.com

Ikuti MIPS di Twitter, LinkedIn, Facebook dan baca Blog kami.

MIPS dan logo MIPS ialah tanda dagangan MIPS Tech, Inc. dan/atau syarikat sekutunya di Amerika Syarikat dan/atau negara-negara lain. Semua tanda dagangan lain adalah milik pemilik masing-masing.

Hubungan Media:
Corridor Communications, Inc.
Phyllis Grabot, +1 805.341.7269
Bonnie Quintanilla, +1 818.681.5777
info@corridorcomms.com