DFDS A/S: OMSTRUKTURERING AF RUTENETVÆRK I MIDDELHAVET

INVESTOR NEWS NO. 29

DFDS’ rutenet i Middelhavet er siden begyndelsen af ​​2019  blevet udvidet for at håndtere yderligere fragtmængder.

Fra begyndelsen af ​​2019 øgedes mængderne mellem Istanbul og Trieste med ca. 30%, hvilket krævede indsættelse af yderligere fragtfærger samt tilføjelse af en ekstra anløbshavn i Yalova. Derudover blev der fra begyndelsen af ​​juli 2019 åbnet en ny rute mellem Istanbul og Sète i det sydlige Frankrig.

For yderligere at tilpasse rutenettet til kundernes behov er der nu implementeret flere ændringer. De to ruter mellem Istanbul og det sydlige Frankrig, der anløber henholdsvis Toulon og Sète, er nu samlet til en rute, Istanbul-Sète. Sète blev valgt som havn i Frankrig, da den tilbyder intermodale forbindelser, der ikke er tilgængelige i Toulon. Sète er også tættere på det spanske marked samt vigtige frugt- og grøntsagsmarkeder. Derudover tilbyder Sète faciliteter til køletransporter.

Der vil fremover være tre ugentlige sejladser til og fra Sète, hvor ankomst- og afgangstider tilpasses jernbaneforbindelserne. Den fusionerede rute vil blive betjent af tre fragtfærger sammenlignet med de fire færger, der tidligere var indsat på de to ruter.

Desværre vil ophør af sejlads til Toulon påvirke beskæftigelsen i havnen.

I Istanbul er rutestrukturen blevet forenklet for at reducere driftskompleksiteten. Alle sejladser til Frankrig fra Istanbul afgår nu fra Yalova. Derudover afgår to ugentlige sejladser til Trieste fra Yalova. Alle andre sejladser mellem Istanbul og Trieste afgår fra terminalerne i Pendik og i Ambarli.

Nedlæggelsen af sejladser til Toulon medfører en engangsomkostning, der vil blive rapporteret under Særlige poster i rapporten for 4. kvartal 2019.

Torben Carlsen, CEO +45 33 42 32 01

Søren Brøndholt Nielsen, IR +45 33 42 33 59

Gert Jakobsen, Communications +45 33 42 32 97

This information is subject to the disclosure requirements pursuant to Section 5-12 the Norwegian Securities Trading Act