Sparbanken Syds delårsrapport för 2022

Första halvåret för Sparbanken Syd kan summeras med ett stabilt resultat enligt plan i en osäker och utmanande omvärld.

Med ett rörelseresultat före skatt på ca 27 miljoner (9 mkr 2021) ökar banken sina intäkter samtidigt som kostnaderna är något lägre än föregående år. Räntenettot utvecklas positivt medan provisionsnettot dessvärre minskar.

”Trots en omvärld där samhällsekonomiska förutsättningar förändrats radikalt med inflation, problem med leveranskedjor och fallande börser kan Sparbanken Syd visa på en ökad intjäning. Vi växer vår utlåning i balansräkningen till både företag och privatpersoner samtidigt som vi har ett fortsatt stort fokus på kostnadseffektivitet, helt enligt plan”, säger bankens VD Henrietta Hansson.

Både bankens privat- och företagskunder påverkas av de nya förutsättningar som vi sett under första halvåret och som vi ser framför oss i det korta perspektivet. Som sparbank har vi i vårt dna att ha nära och täta kundrelationer vilket har och kommer vara vårt fokus framöver där vi som bank ska vara en långsiktig och stabil partner.

Kontakt:
Vid frågor eller mer information, vänligen kontakta Anna Björksten, Kommunikation- och marknadschef på anna.bjorksten@sparbankensyd.se

Denna information är sådan information som Sparbanken Syd är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 augusti, klockan 11.00.

Pressmeddelande_Sparbanken Syd Delårsrapport 2022 Sparbanken Syd Delårsrapport 202206