Nr. 18/2023 - CeMat opnår retmæssig adkomst til grund

DK-1067 Copenhagen K

København, 1. november 2023
SELSKABSMEDDELELSE nr. 18/2023

CeMat opnår retmæssig adkomst til grund

CeMat-koncernen har modtaget en bindende afgørelse, hvorved det bekræftes, at der retmæssigt er erhvervet langtidsbrugsret (perpetual use of rights - RPU) til en bebygget grund på Wólczyńska-gaden i Warszawas Bielany-distrikt. Den grund, der er omfattet af afgørelsen, har et areal på 13.033 m2, og der er meddelt langtidsbrugsret indtil 2089. Denne bindende afgørelse udgør retsgrundlaget for at få langtidsbrugsretten tinglyst.

Som følge af den nyligt trufne afgørelse ændres rådighedsretten over grunden fra brugsret til langtidsbrugsret. Ejendommenes endelige værdi vil blive fastslået ved en uafhængig vurdering.

Med opnåelsen af retmæssig adkomst til grunden opnås et af selskabets vigtigste hovedmål for 2023 samt dets langsigtede mål, der fremgår af værdiskabelseskæden.

I overensstemmelse med koncernens langsigtede mål er den retmæssige adkomst til grunden det første skridt i værdiskabelseskæden, der har til formål at maksimere værdien af grundene i Bielany, Warszawa. Værdiskabelseskæden består i at opnå retmæssig adkomst til grundene, at få en WZ (lokalplan) for den faste ejendom, at opnå byggetilladelse og derefter at håndtere forhåndssalgsprocessen og få anlægsarbejderne udført.

Denne nyligt trufne afgørelse er den anden afgørelse, der er modtaget i 2023, og den kommer efter en tidligere afgørelse, der i marts 2023 gav selskabet retmæssig adkomst til fire vejstykker (med et areal på i alt 2.047 m2).

CeMat-koncernen har rådighed over jorden via brugsretten til grunden, langtidsbrugsretten og ejerskabet. En del af ejendommen har status som omfattet af brugsret, og tinglysning vil derfor ikke omfatte denne del af ejendommen. Det areal, der er omfattet af den nyligt trufne afgørelse (13.033 m2), udgør 8,5 % af det samlede areal, som CeMat har rådighed over. CeMat-koncernen har brugsret til 48 % af de faste ejendomme i Warszawa, langtidsbrugsret til ca. 51 % af de faste ejendomme og ejerskabet til ca. 1 % af de faste ejendomme.

Grunden er godt beliggende i samme facadelinje på Wólczyńska-gaden som ‘Moje Bielany’- boligprojektet, hvor anlægsarbejdet blev påbegyndt i august 2023. Fra grunden er der adgang til offentlig vej, og grunden er ikke omfattet af en kommuneplan. Der skal udføres yderligere arbejde for at få zoning på grunden ændret fra nuværende anvendelse til boligformål. CeMat-koncernen agter at gå videre med næste fase i ‘Moje Bielany’-udviklingsprojektet på grunden i overensstemmelse med selskabets værdiskabelseskæde.

Cemat A/S

Jaroslaw Lipinski
CEO

Denne selskabsmeddelelse er udarbejdet på dansk og engelsk. I tvivlstilfælde er den danske udgave gældende.

Vedhæftet fil

Selskabsmeddelelse nr. 18 - 01.11.2023 - CeMat opnår retmæssig adkomst til grund