Uuden ajan tehokas mökkimallisto huippusuunnittelijoilta – Honka kehitti loma-asumiseen mullistavan ratkaisun, joka säästää tuhansia euroja

Tiedote Honkarakenne Oyj 27.3.2024

Suuret maisemaikkunat luontoon, kutsuvat oleskelutilat, paljon makuupaikkoja – ja silti todella tehokkaat neliöt ja kohtuullinen hinta. Mökkimallisto Honka Rock & Star täyttää uuden ajan odotukset. Yhdessä mullistavan Honka SäästöTM -ratkaisun kanssa mökin ylläpitokustannuksissa voi säästää tuhansia euroja.

Hongan suunnittelutiimiin kuuluvat vuosia menestysmalleja suunnitellut Olavi Kujanen, Hongan pääarkkitehti, SAFA-arkkitehti Anne Mäkinen, SAFA-arkkitehti Katariina Tanner sekä rakennusarkkitehti Emilia Aalto. Pulpettikattoisen Honka Rockin korkeat ikkunat korostavat valoa ja avautuvaa maisemaa, harjakattoinen Honka Star tilan tuntua ja avaruutta. Hirsimökeistä on neljä eri kokovaihtoehtoa, 40–78 m2

Mökkielämä kokoaa sukupolvet yhteen. ”Tilat on optimoitu yhteiseen ajanviettoon: Pienimpään 40 neliön malliinkin on sovitettu oleskelutilan lisäksi peräti kolme makuualkovia”, kertoo Olavi Kujanen. Mallistoon kuuluvat myös saunarakennus ja aitta.

Mökki muuntuu elämän tahdissa

Tehokkaat mökkimallit ovat muunneltavissa omien tarpeiden mukaan. Valmiita pohjaratkaisuja voidaan räätälöidä, ja vapaa-ajan paikan voi rakentaa myös osissa: vaikkapa ensin saunan ja myöhemmin kävijämäärän ja budjetin muuttuessa aitan ja isomman mökin. Rock Star -mallistossa toteutuu kesäasumisen mökkimäinen tunnelma – ympäri vuoden.

”On sekä taloudellisesti että ilmaston kannalta viisasta, ettemme rakenna tai lämmitä turhia neliöitä. Monen mökinrakentajan valinta on kohtuullisuus”, sanoo tuotejohtaja Eino Hekali.

Säästä ylläpitokustannuksissa mukavuuksista tinkimättä

Hän muistuttaa, että ympärivuotisenkin mökin käyttö vähenee usein talvella. Tällöin tyhjät viikot aiheuttavat energiakuluja. Honka Rock & Star -malliston hirsimökkeihin on nyt yhdistettävissä ainutlaatuinen Honka SäästöTM -ratkaisu, jossa mökin voi huoletta jättää kylmäksi poissaolon ajaksi, eikä ylläpitolämpöä tarvita.

Honka Säästössä vesitekniikka sijoitetaan pieneen tilaan mökin perustuksiin, jossa lämpötila pysyy pakkasillakin plussan puolella. Näin vedet ja lämmöt voidaan katkaista asuintiloista poissaolon ajaksi ilman vaaraa putkien jäätymisestä tai laitteiden vahingoittumisesta. Ratkaisu antaa suojaa myös sähkökatkojen aiheuttamilta vesivahingoilta. Sähköä säästyy ylläpitolämpöön verrattuna jopa 5000 kWh vuodessa.

”Arviomme mukaan noin 2500 euron Honka SäästöTM -investointi maksaa itsensä takaisin reilussa kahdessa vuodessa. 15 vuoden aikana säästö on jo 15 000 euron luokkaa”, Eino Hekali sanoo.

Lisätiedot:
Heidi Kaunokoski, markkinointijohtaja
heidi.kaunokoski@honka.com

Honkarakenne Oyj valmistaa Honka®-tuotemerkillään laadukkaita, terveellisiä ja ekologisia omakotitaloja, vapaa-ajan asuntoja ja julkisia rakennuksia suomalaisesta massiivipuusta. Yhtiö on toimittanut 90 000 rakennusta yli 50 maahan. Talopaketit valmistetaan Suomessa, yhtiön oma tehdas sijaitsee Karstulassa. Vuonna 2023 Honkarakenne-konsernin liikevaihto oli 46,3 miljoonaa euroa, josta viennin osuus oli 31 %. www.honka.fi