Nokia valitsi InterTrustin teknologian tekijänoikeuksien digitaaliseen hallinnointiin

Nokia ja InterTrust Technologies Corporation ilmoittivat tänään allekirjoittaneensa sopimuksen yhteistyöstä tekijänoikeuksien hallinnointiteknologian lisensioinnissa. Nokia lisensioi InterTrust® Commerce- ja Rights/System™ -ratkaisut. Samalla Nokia ostaa lähes viisi prosenttia InterTrustin osakkeista 20 miljoonan dollarin hintaan. InterTrust on maailman johtava tekijänoikeuksien digitaaliseen suojaamiseen keskittyvä yritys.

"Tekijänoikeuksien digitaalinen hallinnointi on olennainen osa median uusia jakeluratkaisuja, ja InterTrust on kehittänyt erinomaisen ratkaisun, jolla tekijänoikeuksia voidaan hallita sähköisesti sekä langattomassa että tietokonepohjaisessa ympäristössä. InterTrustilla on vaikuttava patenttivalikoima, ja tämä lisensiointisopimus tuo meille monia uusia mahdollisuuksia tekijänoikeuksien hallinnoinnin ratkaisuissa," sanoo Nokian toimitusjohtaja Pekka Ala-Pietilä. "Yhteistyössä muiden alan yritysten kanssa Nokia määrittelee teknistä arkkitehtuuria langattomaan Internetiin. InterTrustin teknologia soveltuu parhaiten tähän toimialaa muokkaavaan työhön."

"InterTrust on erittäin tyytyväinen Nokian kanssa solmimaansa yhteistyösopimukseen", sanoo InterTrustin hallituksen puheenjohtaja Victor Shear. "Kun yhdistämme Nokian langattoman viestinnän osaamisen meidän ratkaisuihimme tekijänoikeuksien digitaalisessa suojaamisessa, meille avautuu aivan uusia mahdollisuuksia langattomassa sisällönjakelussa. Nokialla ja InterTrustilla on yhtenäinen näkemys langattoman viestinnän tulevaisuudesta. Yhdistämällä voimamme voimme taata sisällöntuottajille, sovelluskehittäjille ja palveluntarjoajille edistyksellisen ja kestävän ratkaisun tulevaisuuden tuotteiden ja palvelujen luomiseen."

"Vahvistaaksemme nyt solmittua yhteistyötä ja tehdäksemme tästä teknologiasta de facto -standardin, aiomme panostaa langattoman hallinnointijärjestelmämme jatkokehitykseen", Shear lisää. "Tavoitteena on luoda tekijänoikeudet huomioonottava järjestelmä, jonka avulla digitaalista sisältöä voi käyttää helposti ja saumattomasti missä ja milloin vain."

Laillisten sisällönjakelun ratkaisujen tarve on lisääntynyt, ja InterTrustin teknologia on ihanteellinen Nokialle ja monille muille yrityksille, jotka suunnittelevat tekijänoikeudet huomioonottavien tuotteiden ja ratkaisujen tarjoamista kuluttajille ja yrityksille ympäri maailman. Tulevaisuudessa yhä suurempi osa median kulutuksesta on langatonta. Langaton viestintä luo täysin uusia tapoja käyttää mediaa ja Nokia haluaa varmistaa, että kuluttajat voivat nauttia jännittävistä ja helppokäyttöisistä palveluista kuitenkin niin, että tekijänoikeuksien omistajien etuja voidaan samalla valvoa.

Lisätietoja antaa:

Jyrki Rosenberg