METSO PAPER UUDISTAA PAPERIKONETTA METSÄ-SERLAN KYRON TEHTAALLA

Metso Paper uudistaa Metsä-Serlan Kyron tehtaalla paperikonetta yli 20 miljoonan euron toimituksella. Päällystettyjä ja päällystämättömiä tapettipapereita valmistava kone käynnistyy modernisoituna kuukauden seisokin jälkeen maaliskuussa 2002.

PK 3 –koneen modernisoinnilla parannetaan pohjapaperin laatua, erityisesti sen mittapysyvyyttä ja pohjanmuodostusta sekä päällystetyn tapetin pintaominaisuuksia. Tilaukseen kuuluvien uusien osien suunnittelunopeus on 1000 m/min. Koneen vuosituotanto on noin 100 000 tonnia. Metso Paper uudisti PK 3 –konetta laajasti edellisen kerran vuonna 1984 ja tehtaan toista konetta, taivekartonkia valmistavaa KK 1:tä, vuonna 1996.

Toimitukseen osallistuu Metso Paperin yksiköitä Jyväskylässä, Järvenpäässä, Raisiossa, Tampereella, Turussa ja Valkeakoskella. Lisäksi Metso Automation ja Metso Drives osallistuvat toimitukseen.

Metsä-Serla Oyj on merkittävä eurooppalainen metsäteollisuusyritys, joka on keskittynyt päällystetyn paperin ja kartongin valmistukseen. Metsä-Serla Oyj:n liikevaihto vuonna 2000 oli 5 898 miljoonaa. Henkilöstöä oli vuoden 2000 lopussa noin 19 000.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin kuitu- ja paperiteknologian liiketoiminta-alue Metso Paper on maailman johtava sellu- ja paperiteollisuuden sekä jatkojalostus- ja levyteollisuuden tekniikan, järjestelmien ja laitteiden toimittaja. Metson muita ydinliiketoimintoja ovat kiven ja mineraalien käsittelyä harjoittava Metso Minerals sekä automaatio- ja säätöteknologian osaaja Metso Automation. Vuonna 2000 Metso-konsernin liikevaihto oli 3,9 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 22 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.