Telenors kulturpris til skuespiller Juni Dahr

En enstemmig jury står bak tildelingen av Telenors kulturpris for år 2000. I sin begrunnelse viser juryen blant annet til at Juni Dahr er en av Norges ledende skuespillere innen film og teater. Gjennom sitt arbeid som frilanser siden 1988 har hun utviklet en helt spesiell, grensesprengende kunstnerisk virksomhet, uttaler juryen.

Juni Dahr har gjennom sine egne produksjoner som Jeanne d’Arc, Kristin Lavransdatter, Ibsens kvinner og Cassandra stått fram som en særegen kunstner i norsk kulturliv. Hun har satt opp disse forestillingene i ulike deler av verden og i alle slags lokaler. Gjennom sin mesterlige formidlingsevne oppnår Juni Dahr en helt spesiell kontakt med publikum, noe som har ført til at nye publikumsgrupper, som ellers ikke oppsøker kulturinstitusjoner, kommer på hennes forestillinger.

Juni Dahr har utviklet sine forstillinger både gjennom ord, musikk, dans og lyddesign. På denne måten viskes grensene mellom kunstartene ut, og nye, sterke uttrykk oppstår.

Juni Dahr er utdannet ved Statens Teaterhøgskole og har bla. vært tilknyttet Den Nationale Scene i Bergen. Fra 1988 har hun drevet som frilanser. Samme år startet hun sitt eget produksjonsselskap for å forske i kvinnelegender. Juni Dahr har også deltatt i en rekke norske filmer og fjernsynsteaterforestillinger og har sammen med søsteren Eva Dahr laget egne kortfilmer.

Telenors kulturpris «Grenseløs kommunikasjon» deles hvert år ut til personer som har gjort en spesiell innsats for norsk kulturliv. Kulturprisen skal gå til skapende, utøvende eller formidlende virksomhet innen eller på tvers av flere kunstneriske uttrykksformer. Prisen ble i år delt ut av Telenors visekonsernsjef Jon Fredrik Baksaas.

Prisen deles i år ut for sjette gang. Tidligere prisvinnere er skuespilleren Svein Tindberg, billedkunstneren Wenche Øyen, koreografen Kjersti Alveberg, sangeren og komponisten Kari Bremnes og forfatter og filmregissør Torun Lian. Juryen har bestått av: Leif Mæhle, Bjørn Kruse, Inge Eidsvåg, Line Rosvoll og Oda Nesbye. Kunsthistoriker Kirsten Røvig Håberg har vært juryens leder.