KEMIRA INVESTOI 21 MILJOONAA EUROA TITAANIDIOKSIDIPIGMENTTIEN TUOTANTOKAPASITEETIN NOSTOON PORISSA

Uusi kapasiteetti on kokonaisuudessaan käytössä vuoden 2003 aikana. Porin tehtaan nykyinen kapasiteetti on 120 000 tonnia vuodessa.

Kemiran titaanidioksidiliiketoiminnnan strategian lähtökohtina ovat erikoistuminen ja orgaaninen kasvu. Pidemmälle aikavälillä yhtiön tavoitteena on 150 000 tonnin vuosituotanto.

Titaanidioksidin käyttö kasvaa yleisen talouskasvun mukaisesti 2,5-3 % vuodessa. Tuottajat ovat kasvattaneet kapasiteettiaan viime aikoina vain nykyisiä tehtaita laajentamalla. Myös Kemira lisää tuotantoaan poistamalla tuotantokapeikkoja Porin tehtaillaan. Uudistuksessa hyödynnetään nykyistä infrastruktuuria, sillä täysin uuden tehtaan rakentaminen on merkittävästi kalliimpaa.

Valkoista titaanidioksidipigmenttiä valmistetaan Porissa rikkihappopohjaisella sulfaattimenetelmällä. Toisena pääraaka-aineena käytetään ilmeniittimalmia, ja tuotantoprosessi on monivaiheinen. Nyt aloitettava kapasiteetin nosto vaatii laajennuksia tai lisäyksiä useisiin prosessin vaiheisiin. Investoinnin lähtökohtina ovat myös työskentelyn turvallisuus, ympäristöystävällisyys ja energiatehokkuus.

Kemiran titaanidioksidiliiketoiminnan viime vuoden liikevoitto oli 54 miljoonaa euroa. Liiketoiminta työllistää 800 henkeä. Kemiran pääasiakkaita ovat maali-, muovi-, paperi- ja painoväriteollisuus. Porin tehtaiden osuus koko maailman painoväripigmenttituotannosta on varsin merkittävä ja yhtiö on tällä alueella maailman suurin toimittaja.

Lisätietoja:

Kemira Pigments Oy,