Nokia Networks terävöittää Broadband Systems -divisioonansa strategiaa

Nokia Networksiin kuuluva kiinteän verkon ratkaisuja myyvä Broadband Systems -divisioona kehittää edelleen strategiaansa ja terävöittää toimintafokustaan. Se keskittyy kahteen pääliiketoiminta-alueeseen: laajakaistaisiin ja kapeakaistaisiin tilaajaverkkoratkaisuihin. Molempia tuotesegmenttejä varten se perustaa omat liiketoimintayksiköt.

Operaattorit tarvitsevat laajakaistamarkkinoilla kustannustehokkaita teknologiaratkaisuja, jotta ne voivat tarjota palveluja kuluttajien ja liikeyritysten edellyttämillä hinnoilla. Nokia Networksin Broadband Systems pyrkii uudistetun strategiansa mukaisesti kehittämään operaattoreille ratkaisuja, joiden avulla nämä voivat tarjota palveluja asiakkailleen kannattavasti kilpailluilla markkinoilla. Divisioona on tuomassa markkinoille uuden sukupolven digitaalisen DSLAM-monipalvelusolmun joka täydentää nykyisin saatavilla olevaa, nopean Internet-yhteyden mahdollistavaa D 50 -monipalvelusolmua.

Kapeakaistaisia tilaajaverkkojärjestelmiä tarjoava Narrowband Access -liiketoimintayksikkö jatkaa hyvin tunnettujen ja tunnustettujen kapeakaistaratkaisujensa myyntiä.

”Laajakaistamarkkina on viime aikoina kokenut muutoksia erityisesti Yhdysvalloissa ja haluamme edelleen kehittää toimintatapaamme, jotta voimme vastata asiakkaidemme odotuksiin ja sopeutua uuteen markkinatilanteeseen sekä kiristyvään kilpailuun. Siksi terästämme strategiaamme ja hyödynnämme Nokian yksiköiden ja yhteisten teknologia-alustojen synergiaa. Kehitämme organisaatiotamme markkinoiden nykytilaan sopivaksi”, sanoo divisioonan johtaja Olli Oittinen. ”Suunnittelemiemme toimien avulla luomme huippuyksikön, joka selviytyy markkinahaasteista ja parantaa tulostamme. Tämä nopealiikkeinen ja tehokas organisaatio muodostaa perustan liiketoimintamme tulevalle kasvulle”.

Nokia Networksin Broadband Systems -divisioona tehostaa myös tutkimus- ja kehitysorganisaatiotaan. Se pyrkii entistä paremmin hyödyntämään Nokian teknologia-alustoja eri tuotealueilla, mikä mahdollistaa T&K-resurssien vahvistamisen avainprojekteissa. Lisäksi divisioona optimoi nykyisin yhdeksästä toimipisteestä koostuvan T&K-ketjunsa, sillä kiristyvässä kilpailussa huomiota kiinnitetään entistä enemmän tutkimus- ja kehitystyön resurssointiin ja projekteihin. Broadband Systems suunnitteleekin jatkossa keskittävänsä toimintansa harvempiin, mutta vahvoihin toimipisteisiin, mikä mahdollistaisi aiempaa itsenäisemmät ja kokonaisvaltaisemmat tuotekehitysprojektit.

Nokia Networks Broadband Systems suunnittelee lisäksi uudistavansa toimintatapojaan ja organisaatiotaan. Muutosten arvioidaan vähentävän Nokian henkilöstön tarvetta noin 300 – 400 hengellä. Nokia on Suomessa aloittanut YT-neuvottelut Broadband Systems -divisioonan uudelleenjärjestelyistä mahdollisesti aiheutuvista henkilöstövaikutuksista. Nokia pyrkii auttamaan niitä työntekijöitä, joiden nykyiset tehtävät mahdollisesti loppuvat, uusien työpaikkojen etsimisessä sekä yhtymän muista yksiköistä että yhtymän ulkopuolelta.

Tavoitteena on, että suunniteltu uusi organisaatio tulisi voimaan vielä toisen vuosineljänneksen aikana.

Nokia Networks Broadband Systems on johtava laaja- ja kapeakaistaratkaisujen toimittaja. Divisioona tarjoaa operaattoreille ja palveluntarjoajille kustannustehokkaita, edistyksellisiä ja luotettavia tilaajaverkkoratkaisuja, jotka mahdollistavat sekä yrityksille että kuluttajille suunnatut palvelut.

Lisätietoja antaa:
Viestintäjohtaja Arja Suominen,