Kemiran osinko 0,30 euroa/osake, Timo Kalli jatkaa hallintoneuvoston puheenjohtajana

Kemira Oyj:n varsinainen yhtiökokous päätti, että vuodelta 2000 maksetaan osinkoa 0,30 euroa osaketta kohti. Osingonjaon täsmäytyspäivä on 6.4.2001 ja osinko maksetaan 18.4.2001.

Yhtiökokous päätti myös, että

- Yhtiön osakkeiden lukumäärää vähennetään mitätöimällä yhtiön hallussa olevia omia osakkeita alentamatta kuitenkaan osakepääomaa. Osakkeiden lukumäärä vähenee 6 440 000 kappaleella. Osakepääoma säilyy muuttumattomana 217 milj. eurossa.
- Yhtiön hallitus valtuutetaan ostamaan Helsingin Arvopaperipörssin välityksellä markkinoilta vallitsevaan hintaan yhteensä enintään
6 118 000 yhtiön osaketta. Tämä vastaa 5 % yhtiön koko osakemäärästä. – Lisäksi yhtiön hallitus valtuutetaan luovuttamaan yhtiön hallussa olevat enintään 6 118 000 osaketta, jolloin niitä voidaan käyttää henkilöstörahastojen mahdollisten voittopalkkioiden ja henkilöstön palkkioiden maksamiseen, mikäli hallitus päättää tällaisen järjestelmän käyttöönotosta. Osakkeita voidaan käyttää myös vastikkeena mahdollisissa yrityskaupoissa. Valtuutukset ovat voimassa vuoden yhtiökokouksesta.

JOHDON OPTIO-OHJELMA

Varsinainen yhtiökokous päätti, että

- Kemira Oyj:n tai sen tytäryhtiöiden palveluksessa oleville yhtiöiden johtoon kuuluville henkilöille annetaan oikeus optioihin, joihin liittyy oikeus merkitä Kemira Oyj:n osakkeita enintään
2 850 000 kappaletta 2.5.2004–31.5.2007.

Ehtona optioiden merkintäajan alkamiselle on,
- että Kemira Oyj -konsernin osakekohtainen tulos rahoituserien jälkeen ennen veroja ja satunnaiseriä tilivuosilta 2001–2003 on vähintään Kemira-konsernin osakekohtainen tulos rahoituserien jälkeen ennen veroja ja satunnaiseriä tilivuosilta 1998–2000 lisättynä viidellä (5) prosentilla eli 2,48 euroa, ja
- että Kemira Oyj:n osakkeen kurssi on kehittynyt vertailuindeksiä paremmin optioehdoissa kuvatulla tavalla.

Merkintähinta on Kemira Oyj:n osakkeen vuoden 2003 kaupankäynnillä painotettu keskikurssi alennettuna kaksinkertaisesti sillä prosenttiluvulla, jolla Kemira Oyj:n osakekurssin kehitystä kuvaava indeksi ylittää edellä mainitun vertailuindeksin, ja alennettuna lisäksi 31.12.2003 jälkeen jaettavien osinkojen määrällä. Merkintähinta on kuitenkin vähintään Kemira Oyj:n osakkeen kaupankäynnillä painotettu keskikurssi tammikuussa 2001 vähennettynä 31.1.2001 jälkeen jaettavien osinkojen määrällä.

Yhtiön osakkeiden lukumäärä voi optiomerkintöjen seurauksena nousta enintään 2 850 000 osakkeella ja osakepääoma yhtä monella osakkeen vasta-arvolla. Yhtiökokous päätti poiketa osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta, koska optio-oikeudet on tarkoitettu osaksi Kemira-konsernin johdon kannustusjärjestelmää.

TIMO KALLI JATKAA HALLINTONEUVOSTON PUHEENJOHTAJANA

Yhtiökokous päätti, että yhtiön hallintoneuvoston toiminta jatkuu. Päätöstä edelsi äänestys, jossa jatkamista kannatti 92,6 % läsnäolleiden osakkeiden määrästä.

Kemira Oyj:n hallintoneuvoston puheenjohtajaksi valittiin edelleen kansanedustaja Timo Kalli. Ensimmäisenä varapuheenjohtajana jatkaa kansanedustaja Kari Rajamäki ja toisena varapuheenjohtajana kansanedustaja Hanna Markkula-Kivisilta.

Hallintoneuvoston jäseninä edellä mainittujen lisäksi jatkavat kansanedustajan avustajana toimiva Sirpa Hertell, kauppa- ja teollisuusministeriön elinkeino-osaston neuvotteleva virkamies Risto Ranki, Oy Liikkeenjohdon koulutuskeskus Ab:n toimitusjohtaja Pekka Kainulainen ja Longinvest Oy:n toimitusjohtaja Mikko Långström. Uutena jäsenenä kansanedustaja Marjaana Koskisen tilalle valittiin kansanedustaja Susanna Rahkonen.

Yhtiön tilintarkastajaksi valittiin edelleen KHT-yhteisö KPMG Wideri Oy Ab päävastuullisena tilintarkastajana Hannu Niilekselä, KHT.

Lisätietoja:
Kemira Oyj, puh. 010 8611