Jaakko Pöyry Groupille vesihuoltoprojektit Kiinasta ja Namibiasta

Electrowatt Engineering Ltd ja Maa ja Vesi Oy, jotka kuuluvat Jaakko Pöyry Groupin Infrastruktuuri & ympäristö
–liiketoimintaryhmään, ovat saaneet vesihuoltoprojektit Kiinasta ja Namibiasta. Hankkeiden kokonaisarvo on 6,1 miljoonaa euroa.

Electrowatt Engineering Ltd on saanut Kunmingin kaupungin, Zhangjiuhe-joen veden käyttöön perustuvan vedenjakelun rakennusurakan valvontatyön. Rakennusurakan valvontatyön kohteena on kaksi tunnelia, joiden kokonaispituus tulee olemaan 13,7 km ja 7,8 km ja halkaisija 3,6 metriä. Projektin rahoittaa Japan Bank for International Cooperation (JBIC) ja paikallishallinto. Vesitunnelit valmistuvat ja ne otetaan käyttöön vuoden 2005 puoliväliin mennessä.

Projekti on virstanpylväs Electrowatt Engineeringin toiminnalle Kunmingissa. Yhtiö sai vuonna 1988 toimeksiannoksi tehdä vesihuolto- ja viemäröintisuunnitelman ja vuodesta 1993 lähtien yhtiö on tehnyt Kunmingin kaupunkisuunnittelua ja laatinut julkisen liikenteen suunnitelmaa. Saatu toimeksianto on tärkeä askel Infrastruktuuri & ympäristö –liiketoimintaryhmän palvelujen laajentamisessa Kiinaan, sekä liikenne- että vesi & ympäristöalueilla.

Maa ja Vesi Oy on saanut Suomen ulkoasiainministeriön rahoittaman maaseudun vesihuollon kehittämisohjelman III-vaiheen toteutustyön Namibiassa. Hanke toteutetaan vuosina 2001-2004. Namibian maaseudun vesihuollon kehittämisohjelman III-vaihe on jatkoa I- ja II-vaiheille, joiden toteutus alkoi vuonna 1997. Kaikki vaiheet on toteuttanut Maa ja Vesi Oy:n johtama konsortio. Projektin tavoitteena on kehittää yhdyskuntien vesihuollon hallintaa Namibian maaseudulla sekä samalla tukea Namibian vesihallintoa tämän tavoitteen aikaansaamiseksi.

Saatu toimeksianto lisää Maa ja Vesi Oy:n toimintaa maaseudun vedensaannin alueella ja vahvistaa yrityksen jalansijaa eteläisessä Afrikassa. Projekti on myös tärkeä referenssi Infrastruktuuri & ympäristö
–liiketoimintaryhmän laajentaessa toimintaansa vesivarojen käyttö- ja maaseudun vesihuoltopalveluihin.

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Satu Lyytinen