METSO JATKAA SVEDALAN TARJOUSTAAN

Metso-konsernin Svedala Industri AB:sta tekemä ostotarjous on Yhdysvaltojen kilpailuviranomaisten käsittelyssä. Saadakseen Yhdysvaltojen kilpailuviranomaisten hyväksynnän Metso arvioi joutuvansa luopumaan jauhinmyllyliiketoiminnoistaan EU:n kilpailuviranomaisten kanssa aiemmin sovittujen, ns. remedy-pakettiin kuuluvien liiketoimintojen lisäksi. Metso arvioi näiden liiketoimintojen myynnin ja Yhdysvaltojen kilpailuviranomaisten käsittelyn jatkuvan noin kaksi kuukautta. Tästä johtuen Metso on päättänyt jatkaa tarjouksensa voimassaoloaikaa 1.6.2001 saakka ja voi tarvittaessa jatkaa edelleen tarjouksen voimassaoloaikaa.

EU:n kilpailuviranomaisten kanssa sovittujen ns. remedy-pakettiin kuuluvien liiketoimintojen myyntiprosessi on edennyt jatkoneuvotteluihin, joita käydään varteenotettavimpien ostajaehdokkaiden kanssa. Metso on nyt myös käynnistänyt jauhinmyllyliiketoimintojensa myyntiprosessin. Jauhinmyllyliiketoimintojen vuotuinen liikevaihto on noin 20 – 30 miljoonaa euroa. Myytävien liiketoimintojen vuotuinen liikevaihto on kaikkiaan noin 160 – 170 miljoonaa euroa, mikä on noin 7 - 8 prosenttia Metso Mineralsin ja Svedalan yhteenlasketusta liikevaihdosta.

Metso on edelleen sitoutunut 21.6.2000 tekemäänsä ehdolliseen tarjoukseen. Voimassaoloajan jatkamista lukuunottamatta 21.6.2000 tehdyn ostotarjouksen ehdot pysyvät ennallaan ja 7.7.2000 julkistetun tarjousesitteen mukaisina.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien maailmanlaajuinen toimittaja. Metson ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologian kokonaistoimittaja Metso Paper, kiven ja mineraalien käsittelyä harjoittava Metso Minerals sekä automaatio- ja säätöteknologian osaaja Metso Automation. Vuonna 2000 Metso-konsernin liikevaihto oli 3,9 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 22 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.