Telenor skal levere satellittkommunikasjon til NATOs fredsbevarende styrker

Det er divisjon Satellite Networks i Telenor Broadband Services som skal stå for leveransen. Telenor leverer allerede satellittkommunikasjon til Partnership for Peace landene (PARCIN), og til de norske delegasjonene av KFOR i Pristina (Kosovo) og Skopje (Makedonia). "Kontrakten med NATO bekrefter at vi er konkurransedyktige i dette markedet. Dette er av stor strategisk betydning når det gjelder vår videre satsing mot store internasjonale aktører", sier Oddbjørn Flem, salgsdirektør i Satellite Networks.

"Telenor har lang erfaring med installasjon og drift av satellittnettverk i en rekke europeiske land. Satellite Networks har en klar internasjonal orientering og fokuserer sin virksomhet rundt levering av skreddersydde kommunikasjonssystemer til store offentlige og private organisasjoner og virksomheter. Telenors Brüssel-kontor har vært en viktig samarbeidspartner i forhandlingsfasen. For å sikre optimal gjennomføring av leveransen i henhold til kontrakten, vil nødvendige ressurser og fagpersonell bli hentet inn fra flere av Telenors datterselskaper i Europa,' sier salgsdirektør Oddbjørn Flem.

Telenor Broadband Services
er et av fire kjerneområder i Telenor og er den største distributøren av analoge og digitale betal-TV-tjenester i Norden. I tillegg er forretningsområdet ledende i globale nisjer innen satellittkommunikasjon. Gjennom en rekke datterselskap er det etablert salgskanaler i det europeiske markedet utenfor Norden. I 2000 hadde Telenor Broadband Services en omsetning på omlag 3,5 milliarder kroner (425 millioner Euro).