Slik kan du unngå tele-skader i tordenvær

Mange feil etter tordenvær
Så langt i sommer har tordenværet slått ut teleteknisk utstyr over store deler av Sør-Norge. I fylkene Oslo, Akershus, Hedmark, Østfold, Buskerud, Vestfold, Telemark, Aust-Agder, Vest-Agder og Rogaland har Telenor rekvirert alt disponibelt mannskap til feilretting. Til nå i sommer har Telenor mottatt over 8500 feilmeldinger fra kunder som har problemer med sitt teleutstyr. Dette gjør at Telenor må omdisponere mannskaper fra vanlige installasjonsoppdrag til feilretting.

Store teleskader etter lynnedslag
"For å begrense skadene ved lynnedslag er det montert overspenningsvern og sikringer i alle Telenors telefonsentraler", sier Trond Orskaug, direktør for infrastruktur i Telenor Telecom.
"Likevel opplever vi store skader ettersom lynnedslag forårsaker høye spenninger på telekablene som igjen vil kunne skade elektronikk og datautstyr knyttet til telenettet. Hvert år påføres Telenor kostnader på over 10 millioner kroner som følge av skader etter tordenvær," sier Orskaug.

Mange skader kan unngås
Når tordenværet nærmer seg, er det mange som har for vane å trekke ut strømkontaktene til TV'en, vaskemaskinen og annet kostbart elektrisk utstyr.
På samme måte bør også den elektriske kontakten til PC og ISDN-boksen trekkes ut når tordenværet kommer. Da forhindres forhåpentligvis skader på det elektriske utstyret som er koblet til telenettet. Selv om strømmen til ISDN-boksen brytes vil telefonen i huset fortsatt fungere, fordi den får nødstrøm fra telefonkabelen.

Kan man prate i telefonen i tordenvær?
Generelt vil Telenor oppfordre folk til å holde seg unna teleledninger i huset, og heller ikke prate i fasttelefonen under tordenvær. Det har hendt ulykker som følge av at lynet er blitt ledet inn i huset gjennom telefonledningen og telefonrøret og videre gjennom den som prater i telefonen. Normalt vil det ikke være farlig å prate i mobiltelefon eller trådløs telefon i tordenvær.

Feilmelding og feilretting
Dersom det er feil på utstyr, og telefonen er død etter tordenvær, er det viktig å sjekke utstyret selv før man ringer Telenors feilmelding på 145, eller melder feilen direkte til feilmottaket på internettadressen www.telenor.no/feilmeldingen

Trekk først ut strømkabelen (hvis det ikke allerede er gjort) til ISDN-boksen, samt teleledningen til ISDN-telefonen og vent 3 minutter før den plugges inn igjen. Sjekk deretter en og en telefon for å se om noen er ødelagt. I nær halvparten av tilfellene er årsakene til feilene som meldes 145 å finne i kundens eget utstyr.

Viktige telefoner prioriteres
I perioder med mye tordenvær vil Telenor sette inn alt disponibelt mannskap til feilretting. Installasjoner forbundet med liv og helse blir prioritert. Dette vil kunne føre til at enkelte må vente på feilretting noen dager i perioder med mye feil. Normalt skal Telenor rette feil innen klokken 20 ett virkedøgn etter at feilmelding er mottatt. Feilretting er gratis for kunden når det skjer innen ordinær arbeidstid.