SPONDAN LIIKEVOITTO VUONNA 2001 PARANI 12,5 %

Sponda-konsernin vuoden 2001 tilikauden voitto oli 31,9 milj. euroa (28,4), josta omaisuuden myyntivoittoja oli 3,3 milj.euroa (3,2). Liikevaihto oli 122,2 milj. euroa (109,4) ja se muodostui vuokratuotoista. Liikevoitto oli 77,7 milj.euroa (69,1), jossa kasvua oli 12,5 %. Konsernin voitto ennen satunnaiseriä, varauksia ja veroja kasvoi 13,7 % ja oli 41,9 milj.euroa (36,8). Hallitus esittää osingoksi 0,30 euro/osake.

Vuokraustoiminnan tulos ennen myyntivoittoja oli 94,4 milj.euroa, mikä oli 13,8 % suurempi kuin vuoden 2000 tulos 83,0 milj.euroa. Spondan kiinteistöpääoman markkina-arvo vuoden 2001 lopussa oli 1,42 mrd euroa ja taseen loppusumma 1 233,8 milj.euroa.

Kiinteistöomaisuuden kirjanpitoarvo on 1 181,2 milj. euroa. Osakekohtainen nettovarallisuus oli 9,06 euroa (9,00 euroa). Oma pääoma per osake oli 6,12 euroa (6,0). Tulos/osake oli 0,39 euroa (0,36).

Rahoitus
Spondan omavaraisuusaste oli tilikauden päättyessä 40,4 % (41,6 %). Korollista velkaa oli 716,0 milj.euroa (654,8) ja nettomääräiset korkokustannukset olivat 35,8 milj.euroa. Spondan luottojen keskimääräinen laina-aika oli 3,3 (4,4) vuotta ja keskikorko 4,5 (5,6) %. Keskimääräinen korkosidonnaisuusaika oli 1,9 (2,9) vuotta. Vakuudellisten lainojen suhde taseen loppusummaan oli alle 12 %.

Toimintaympäristö
Kiinteistömarkkinoilla pääkaupunkiseudun toimitilojen vajaakäyttöaste on edelleen alhainen, vaikka se onkin noussut. Se oli syksyn tilastojen mukaan 1,7 %. IT-sektorin vähentynyt tilatarve on aiheuttanut sen, että Espoossa on toimistotilaa tarjolla aikaisempaa enemmän toimistotilojen vajaakäyttöasteen ollessa 2,7 %. Pääkaupunkiseudun liiketilojen vajaakäyttöaste on edelleenkin vain 1,4 %, myös logistiikkatilat ovat kysyttyjä. Uusien toimisto- ja liiketilojen rakennushankkeiden määrä pääkaupunkiseudulla on voimakkaasti vähentynyt ja toimitiloja tulee pääkaupunkiseudulla valmistumaan vuoden 2002 jälkeen huomattavasti vähemmän kuin edellisinä vuosina.

Kiinteistöomaisuus
Spondan kiinteistöomaisuuden velaton markkina-arvo oli 31.12.2001 yhtiön arvion mukaan 1,42 miljardia euroa (1,41).

Spondan kiinteistöt oli vuonna 2001 jaettu 4 liiketoiminta-alueeseen, jotka ovat Pääkaupunkiseutu, Helsingin kantakaupunki, Itäkeskus ja Logistiikkakiinteistöt. Itäkeskuksessa sijaitsevat toimistokiinteistöt kuuluvat vuodesta 2002 Pääkaupunkiseutu-liiketoiminta-alueeseen.

Sponda-konsernilla on yhteensä 101 kiinteistökohdetta, joista 29 sijaitsee Helsingin kantakaupungissa.

Pääkaupunkiseudulla sijaitsee 24 kohdetta. Logistiikkakohteita on 22. Lisäksi Sponda omistaa 26 kohdetta muualla Suomessa. Yhteenlaskettu pinta-ala oli 893 000 m2, josta pääkäyttötarkoitukseltaan toimistoja oli 315 000 m2 (35,2 %), liiketiloja 110 000 m2 (12,3 %), hotelleja 21 000 m2 (2,4 %) ja logistiikkakiinteistöjä 447 000 m2 (50,1 %).
Perusparannukset ja -korjaukset
Spondan investoinnit kiinteistöjen ylläpitoon ja laatutason nostoon vuonna 2001 olivat 12,3 milj.euroa.

Vuokraustoiminta
Spondan kiinteistöjen nettovuokratuotto oli 94,4 milj.euroa ja kirjanpitoarvo 1,2 mrd euroa. Spondan liiketoiminta-alueiden osuudet nettovuokratuotosta olivat: Helsingin kantakaupunki 43,0 %, Itäkeskus 20,8 %, Pääkaupunkiseutu 11,2 % ja Logistiikkakiinteistöt 14,7 %. Näiden lisäksi muun Suomen osuus oli 10,3 %.
Castrumin koko osakepääoma Spondalle
Sponda Oyj:n arvopaperimarkkinalain mukainen lunastustarjous Castrum Oyj:n osakkeista ja optiotodistuksista päättyi 18.1.2001. Lunastustarjouksen hyväksyivät osakkeenomistajat, jotka edustavat yhteensä 3 761 143 osaketta eli noin 4,9 % Castrumin osakkeista ja äänistä, ja Spondan omistusosuus nousi 99,6 %:iin Castrumin osakkeista ja äänistä.

Castrumin osakkeen noteeraus loppui 1.8.2001 ja yhtiö poistui Pörssin päälistalta. Sponda omistaa 100 % Castrumin osakekannasta. Välimiesoikeus päätti 15.1.2002 Castrumin osakkeen lunastushinnaksi 1,45 euroa ja vahvisti optiotodistusten hinnaksi 10 euroa optiotodistukselta.

Spondan kiinteistöhankinnat ja -myynnit
6.3.2001 Sponda osti Ilmarisen Liikekiinteistöt Oy:ltä Kiinteistö Oy Vantaan Vanha Porvoontie 231:n koko osakekannan 8,6 milj. eurolla.

Sponda kasvatti vuoden aikana osuuttaan Kaivokadun Tunneli Oy:ssä kahdessa erässä: 28.2.2001 40 %:sta 65,4 %:iin, kauppasumma 1,9 milj. euroa ja 28.6.2001 83,6 %:iin, kauppasumma 2,7 milj. euroa.

Sponda myi vuoden 2001 aikana painopistealueensa ulkopuolelta yhteensä 8 kiinteistöä 21,9 milj.euron arvosta seuraavilta paikkakunnilta: Tampereelta, Helsingistä, Kauniaisista, Kuopiosta, Humppilasta ja Porista.

Konsernirakenne ja sen muutokset
Sponda-konserni koostuu emoyhtiöstä ja sen kokonaan omistamista tytäryhtiöistä, joista kaikki Tamsoil Oy:tä ja Castrum Oyj:tä lukuun ottamatta ovat keskinäisiä kiinteistöyhtiöitä.
Organisaatio ja henkilöstö Sponda-konsernin keskimääräinen henkilöstön määrä 1.1.-31.12.2001 oli 55 (49) henkilöä, joista emoyhtiö Sponda Oyj:n palveluksessa oli 47 (33) henkilöä. Joulukuun lopussa Spondan palveluksessa oli yhteensä 55 (52) henkilöä, joista 47 (34) emoyhtiön palveluksessa.
Palkkoja maksettiin emoyhtiössä 2 103 538,56 euroa. Hallituksen ja toimitusjohtajan palkat olivat 226 885,06 euroa. Konsernissa palkkoja maksettiin 2 611 633,42 euroa, josta hallituksen ja toimitusjohtajien palkat olivat 473 280,45 euroa ja muun henkilöstön palkat 2 149 352,97 euroa.

Hallituksen kokoonpano
Hallituksen jäsenet ovat yhtiökokouksen 28.3.2001 päätöksen mukaisesti diplomi-insinööri Heikki Bergholm, toimitusjohtaja Maija-Liisa Friman, Vattenfall Oy, kiinteistöjohtaja Heikki Hyppönen, Nordea, lakiasiain johtaja Harri Pynnä, Fortum Oyj, dipl.insinööri Anssi Soila ja finanssineuvos Jarmo Väisänen, valtiovarainministeriö.
Hallituksen puheenjohtaja on Anssi Soila ja varapuheenjohtaja Jarmo Väisänen.

Tilintarkastajat
Yhtiökokous valitsi Sponda Oyj:n varsinaisiksi tilintarkastajiksi KHT Sixten Nymanin ja KPMG Wideri Oy Ab:n sekä varatilintarkastajaksi KHT Ari Viitalan.

Corporate Governance
Spondan hallituksen vuonna 1999 vahvistama työjärjestys on edelleen voimassa ja se noudattaa Keskuskauppakamarin ja Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliiton (TT) antamia Corporate Governance -suosituksia. Helsingin Pörssin sisäpiiriohje hyväksyttiin noudatettavaksi yhtiön sisäpiiriohjeena 1.3.2000 alkaen.

Osakkeiden kurssikehitys
Spondan osakkeen kurssi kehittyi vuonna 2001 paremmin kuin HEXyleisindeksi ja päätöskurssi oli 31.12.2001 4,68 euroa. Alin kurssi oli 3,70 euroa ja ylin 5,25 euroa. Yhtiön osakekannan markkina-arvo oli vuoden lopussa 384 milj. euroa.

Omien osakkeiden ostovaltuudet
Sponda Oyj:n hallitus päätti 22.12.2000 ylimääräiseltä yhtiökokoukselta 14.12.2000 saamansa valtuutuksen perusteella yhtiön omien osakkeiden hankkimisesta voitonjakoon käytettävissä olevilla varoilla.

Sponda aloitti omien osakkeiden hankkimisen 2.1.2001 ja oli ostanut omia osakkeitaan 14.12.2001 valtuutuksen päättyessä 827 400 kpl yhteensä 3 595 513 eurolla. Keskihinta oli 4,35 euroa ylimmän hinnan ollessa 5,05 euroa ja alimman 3,80 euroa. Osakkeiden yhteenlasketut nimellisarvot olivat 827 400 euroa ja suhteellinen osuus äänimäärästä oli 1,01 %.

Tilikauden jälkeiset tapahtumat
Sponda myi Kauppakeskus Itäkeskuksen hollantilaiselle kiinteistösijoitusyhtiö Wereldhave N.V.:lle 317 milj. euron hintaan. Kaupasta syntyi Spondalle noin 62 milj. euron myyntivoitto. Kaupan yhteydessä Sponda sitoutui samalla merkitsemään 1 935 000 kpl Wereldhaven osakkeita, jotka vastaavat noin 10 % osakekannasta ja oikeuttavat täyteen osinkoon vuodelta 2001. Kauppakeskus Itäkeskus oli suurin Spondan omistamista kiinteistöistä ja sen nettotuotto vuonna 2001 oli 18,9 milj. euroa.

Näkymät
Spondan vuoden 2002 tulos tulee olemaan parempi kuin vuonna 2001. Kauppakeskus Itäkeskuksen myynnin seurauksena vuoden 2002 vuokraustoiminnan liikevaihto ja tulos tulevat jäämään vuodesta 2001. Kauppakeskus Itäkeskuksesta vapautuneita pääomia tullaan aktiivisesti suuntaamaan Spondan liiketoimintaan.

Yhtiökokous ja osinko
Spondan Oyj:n hallitus on päättänyt kutsua yhtiökokouksen koolle 27. maaliskuuta 2002 klo 14.00 ja ehdottaa yhtiökokoukselle osingoksi vuodelta 2001 0,30 euro/osake.

31.1.2002

Sponda Oyj

Täydellinen raportti taulukkoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.

Tilinpäätöstiedote 31.1.2002