ASPO-KONSERNIN TILINPÄÄTÖSTIEDOTE

Aspo-konsernin liikevaihto oli 123,1 milj. euroa (107,5 Me). Liikevoitto oli 8,7 milj. euroa (5,6 Me) ja voitto rahoituserien jälkeen 8,0 milj. euroa (4,4 Me). Tulos/osake oli 0,65 euroa (0,35 euroa). Osinkoehdotus on 0,56 euroa/osake. Hallitukselta yhtiö-kokoukselle ehdotukset antivaltuutuksista ja omien osakkeiden hankinnasta.

TOIMINNAN YLEISPIIRTEET

Aspo-konsernin liikevaihto vuonna 2001 oli 123,1 miljoonaa euroa (107,5 milj. euroa) ja voitto rahoituserien jälkeen 8,0 miljonaa euroa (4,4 milj. euroa).

Aspo Oyj:n jakautumisessa lokakuussa 1999 syntyneen Aspo-konsernin kasvu jatkui teollisuuden logistiikkaan liittyvillä Chemicals-, Shipping- ja Systems- toimialoilla. Tulos vahvistui huomattavasti ja pääomien tuottoa kuvaavat tunnusluvut paranivat.

Liiketoimintaa kehitettiin vuonna 1999 laaditun toimialakohtaisen strategian mukaisesti. Orgaanisen kasvun lisäksi liiketoimintaa kasvatettiin yritysostoin. Vuoden alussa Chemicals-toimiala teki Virossa yrityskaupan ja vuoden lopussa allekirjoitettiin esisopimus Systems-toimialaa vahvistavasta yrityskaupasta Ruotsissa.

Chemicals-toimialan painopistealueita olivat toiminnan tehostaminen sekä Virosta ostetun Kemirol AS:n haltuunotto. Markkinatilanteen muutoksista johtuen tradingtoimintaa supistettiin vuoden aikana.

Shipping-toimialalla laivaston kapasiteetti lisääntyi noin 20 %, kun varustamon uusi irtolastialus, ms Eira, vastaanotettiin 9. helmikuuta 2001. Samalla tehtiin ns. bareboat-sopimus, jolla alus myytiin ja vuokrattiin takaisin varustamon käyttöön. Kapasiteetti oli pääosin täydessä käytössä ja rahtimäärät kasvoivat. Vahva dollari vaikutti myönteisesti varustamon tulokseen.

Suomen siirtyminen euroon vaikutti Systems-toimialaan kuuluvan Aspo Systemsin toimintaan varsinkin loppuvuonna. Liiketoiminta kasvoi ja toiminnan tulos kääntyi voitolliseksi. Vuoden lopulla Aspo Systems Oy teki aiesopimuksen Skandinaviassa toimivan Autotank-konsernin ostamisesta. Systems-toimialaan kuuluvan Navintra Oy:n liikevaihto kasvoi edelleen voimakkaasti, mutta yhtiön tulosta ei onnistuttu kääntämään voitolliseksi.

ASPO Oyj

VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS

Aspo Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidetään torstaina, 25. huhtikuuta 2002 klo 14.00 Aspotalossa, Suolakivenkatu 1, 00810 Helsinki. Yhtiökokouksen täsmäytyspäivä on 15.4.2002.

Kokouksessa käsitellään varsinaisen yhtiökokouksen asioiden lisäksi hallituksen ehdotukset varsinaiselle yhtiökokoukselle hallituksen valtuuttamisesta päättämään osakepääoman korottamisesta uusmerkinnällä ja/tai vaihtovelkakirjalainan ottamisesta ja/tai optio-oikeuksien antamisesta sekä hallituksen valtuuttamisesta päättämään omien osakkeiden hankkimisesta ja osakepääoman alentamisesta mitätöimällä omia osakkeita.

VUOSIKERTOMUS 2001

Aspo-konsernin vuoden 2001 vuosikertomus julkistetaan 16.4.2002.

OSAVUOSIKATSAUKSET 2002

Aspo Oyj julkaisee osavuosikatsaukset 3.5.2002, 15.8.2002 ja 31.10.2002.

Aspo-konserni keskittyy teollisuuden logistiikkapalveluihin. Se palvelee energia-alan ja prosessiteollisuuden yrityksiä liike-toiminta-alueille, jotka edellyttävät vahvaa erityisasian-tuntemusta ja logistista osaamista. Aspon liikevaihto vuonna 2001 oli 123 milj. euroa. Siitä noin 46 % muodostui Aspo Chemicalsin liikevaihdosta, noin 34 % Aspo Shippingin liikevaihdosta ja noin 20 % Aspo Systemsin liikevaihdosta.

ASPO Oyj

Gustav Nyberg

Täydellinen raportti taulukkoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.

TILINPÄÄTÖSTIEDOTE