Förändringar i Stockholmsbörsens noteringsavtal 2007-07-01

Stockholmsbörsen och Aktiemarknadsbolagens Förening har under våren diskuterat tillägg och justeringar i det mellan börsen och börsbolagen gällande noteringsavtalet. Diskussionerna har nu avslutats och överenskommelse har träffats med Föreningen om förändringar i grundavtalet samt bilagorna 1 och 2.

Ändringarna är i första hand en följd av Öppenhetsdirektivets införande i svensk rätt. De väsentligaste förändringarna rör reglerna om offentliggörande, språk samt flaggning. Dessutom byter Stockholmsbörsen AB namn till OMX Nordic Exchange Stockholm AB. Övriga ändringar är av redaktionell karaktär.

Eftersom NBK:s flaggningsregler kommer att utgå och ersättas med lagstiftning blir en följdeffekt att noteringsavtalet inte kommer att innehålla någon bilaga 2.

Det nya noteringsavtalet träder i kraft den 1 juli 2007 och bifogas detta brev.

För att ni lättare skall kunna bedöma effekterna av förändringarna finns en sammanställning av de beslutade materiella förändringarna i det bifogade dokumentet.

wkr0001.pdf wkr0003.pdf