LUNDIN PETROLEUM AVSLUTAR PROSPEKTERINGSBORRNINGEN 12/17B-1, OFFSHORE STORBRITANNIEN

Prospekteringsborrningen på Ridgewoodstrukturen har uppnått måldjup vid 1 731 meter. Borrningen är belägen i block 12/17b i produktionslicens P1301 i området Moray Firth på Storbritanniens kontinentala sockel (UKCS).

Prospekteringsborrningen genomfördes med ”jack-up” riggen Transocean Galaxy II och har utvärderat en reservoar. Borrningen var torr och har avslutats.

Lundin Petroleum är operatör med en licensandel om 30 procent. Partners är Palace Exploration Company (United Kingdom) Limited (25%), Britanica Energy ltd. (25%) (ett dotterbolag till International Frontier Resources Corp.), Gulf Shores UK Resources Ltd. (10%) och Monoil UK Limited (10%).

Lundin Petroleum är ett svenskt oberoende olje- och gasprospekterings och produktionsbolag med en välbalanserad portfölj av tillgångar i världsklass i Europa, Afrika, Ryssland och Asien. Bolaget är noterat vid den nordiska börsen. (ticker ”LUPE”). Lundin Petroleum har bevisade och sannolika reserver om 176,4 miljoner fat oljeekvivalenter (mmboe) per den 1 januari 2007.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Ashley Heppenstall

Maria Hamilton