Disciplinnämnden vid OMX Nordiska Börs Stockholm utdömer vite för SSAB (1/08)

Det noterade bolaget SSAB Svenskt Stål AB (”SSAB) har brutit mot regler som gäller vid OMX Nordiska Börs Stockholm genom att inte hantera kurspåverkande information på rätt sätt. Börsens disciplinnämnd har beslutat att SSAB ska betala ett vite på en årsavgift, d v s 2 201 285 kronor.

Enligt OMX Nordiska Börs Stockholms noteringsavtal ska en delårsrapport offentliggöras så att den snabbt och på ett icke-diskriminerande sätt blir tillgänglig för allmänheten. Informationen ska senast samtidigt lämnas till börsen på det sätt som börsen anvisar och snarast möjligt finnas tillgänglig på bolagets hemsida. Det är det noterade bolagets skyldighet att se till att information om rapporten inte läcker ut i förväg.

Måndagen den 29 oktober 2007 klockan 12:59 offentliggjorde SSAB sin rapport avseende tredje kvartalet 2007. Redan klockan 12:52 hade emellertid uppgifter ur rapporten funnits tillgängliga på nyhetsbyrån Ticker. Som senare utredning visat var detta en följd av att rapporten blivit åtkomlig externt via SSAB:s hemsida på Internet. Detta hade kunnat ske genom att SSAB klockan 11:10 hade lagt ut ett dolt utkast av kvartalsrapporten, i vänteläge, på sin hemsida. Klockan 11:56 gjordes den första nedladdningen av en extern part. Genom en intern utredning kunde SSAB konstatera att det förelåg brister i bolagets informationssäkerhet avseende webben.

Enligt disciplinnämnden stod det klart att SSAB:s rapport avseende tredje kvartalet 2007 kom att bli tillgänglig externt drygt en timme innan den offentliggjordes på det sätt som föreskrivs i noteringsavtalet. I liknande fall från år 2003 har disciplinnämnden funnit att förbudet i noteringsavtalet mot att lämna ut kurspåverkande information på annat sätt än genom ett korrekt offentliggörande även omfattar oavsiktligt utlämnande. I och med att rapporten gjordes tillgänglig på Internet har bolaget rent faktiskt lämnat ut informationen, eftersom det var tämligen lätt att räkna ut Internet-adressen.

Efter de tidigare fallen från år 2003 informerade börsen samtliga börsbolag om den problematik som uppmärksammats i dessa ärenden och uppmanade bolagen att se över sina rutiner för publicering av information på hemsidan. Det nu aktuella läckaget skedde trots att förfarandet särskilt uppmärksammats tidigare och disciplinnämnden fann därför att påföljden denna gång inte kunde stanna vid en varning.

Disciplinnämnden utdömde ett vite för SSAB på en årsavgift, vilket motsvarar drygt 2,2 miljoner kronor.

wkr0003.pdf wkr0009.pdf