LUNDIN PETROLEUM PÅBÖRJAR MOBILISERING OCH INSTALLATION AV DEN MARINA BORRANLÄGGNINGEN I LAGANSKYBLOCKET

Lundin Petroleum har påbörjat mobilisering och installation av den marina borranläggningen som kommer att genomföra prospekteringsborrningen Morskaya-1 i Laganskyblocket i norra delen av Kaspiska havet. Lundin Petroleum har idag en licensandel om 70 procent.

Prospekteringsborrningen Morskaya-1 kommer att påbörjas efter slutliga godkännanden av den färdiginstallerade borranläggningen offshore av relevanta inspektionsmyndigheter. Ett borrtillstånd utfärdades i februari 2008 som tillåter påbörjandet av borrverksamhet efter den 15 maj.

Potentiella, obekräftade, prospekteringsbara resurser för Morsakyastrukturen i Laganskyblocket uppskattas till 640 miljoner fat oljeekvivalenter (mmboe).

Gazprom har en option att förvärva 50 procent plus en aktie i Laganskyblocket. Lundin Petroleum har en option att förvärva ytterligare 30 procent. Om båda optionerna löses in kommer Lundin Petroleum att behålla 50 procent minus en aktie och Gazprom kommer att inneha 50 procent plus en aktie i Laganskyblocket.

Lundin Petroleum är ett svenskt oberoende olje- och gasprospekterings och produktionsbolag med en välbalanserad portfölj av tillgångar i världsklass i Europa, Afrika, Ryssland och Asien. Bolaget är noterat vid den nordiska börsen. (ticker ”LUPE”). Lundin Petroleum har bevisade och sannolika reserver om 184,2 miljoner fat oljeekvivalenter (MMboe) per den 1 januari 2008.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Ashley Heppenstall

Maria Hamilton