LUNDIN PETROLEUM UNDERTECKNAR TRE NYA PRODUKTIONSDELNINGS-KONTRAKT (PSC) I MALAYSIA

Lundin Malaysia BV, ett helägt dotterbolag till Lundin Petroleum, har undertecknat tre nya PSCs med PETRONAS i Kuala Lumpur den 7 april 2008. Kontrakten täcker blocken PM308A och PM308B i Penyu Basin., offshore Peninsular Malaysia och block SB303, offshore Sabah.

Blocken PM308A och PM308B täcker ett område om cirka 5 500 och 8 600 km2 respektive. Block PM308A innefattar en oljefyndighet, Rhufältet och ett antal strukturer och potentiella ansamlingar har identifierats i blocket från insamlad 2D och 3D seismik.

Lundin Petroleum har en licensandel om 35 procent och är operatör av PM308A. Nippon Oil Exploration (Peninsula Malaysia) Limited och Japan Energy E&P Malaysia Co., Ltd. har en licensandel om 20 procent var i PM308A. Lundin Petroleum innehar en licensandel om 75 procent och är operatör i PM308B. Petronas Carigali har en licensandel om 25 procent i båda blocken.

Blocken SB303, offshore nordöstra Sabah, täcker ett område om cirka 5 000 km2 där en gas/kondensatfyndighet, Titik Terang, har gjorts fram till idag. Ett flertal strukturer och ansamlingar har identifierats från tidigare insamlad seismik.

Lundin Petroleum innehar en licensandel och är operatör i SB303. Petronas Carigali är partner och har en licensandel om 25 procent.

Ytterligare insamling av seismik och prospekteringsborrning kommer att genomföras på samtliga block.

- Lundin Oil, vårt föregående bolag, skapade sin framgång genom
prospektering i Malaysia. Vi är glada över att vara tillbaka i Malaysia som operatör i dessa potentiella block, säger Ashley Heppenstall, koncernchef och VD i Lundin Petroleum, i en kommentar.

Lundin Petroleum är ett svenskt oberoende olje- och gasprospekterings och produktionsbolag med en välbalanserad portfölj av tillgångar i världsklass i Europa, Afrika, Ryssland och Asien. Bolaget är noterat vid den nordiska börsen. (ticker ”LUPE”). Lundin Petroleum har bevisade och sannolika reserver om 184,2 miljoner fat oljeekvivalenter (MMboe) per den 1 januari 2008.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Ashley Heppenstall

Maria Hamilton