PA RESOURCES: BORRKAMPANJ SKA INLEDAS PÅ EZZAOUIA-FÄLTET I TUNISIEN

En ny borrkampanj kommer att inledas på oljefältet Ezzaouia i Tunisien. Två produktions-brunnar ska borras under andra och tredje kvartalet 2008. Olje- och gaskoncernen PA Resources har 13,6 procents ägarandel i licensen.
Operatören Candax Energy har meddelat att en borrkampanj ska inledas på Ezzaouia-fältet i sydöstra Tunisien. Borriggen CTF6 flyttas för närvarande från nordvästra Tunisien till Ezzaouia-fältet för att påbörja borrningen av de två produktionsbrunnarna Ezzaouia-17 and Ezzaouia-18. Dessa nya brunnar förväntas öka de bevisade reserverna och även öka produktionen betydligt. Vid framgångsrik borrning kan brunnarna tas i produktion omedelbart från de existerande produktionsanläggningarna.

Borrningen av Ezzaouia-17 ska påbörjas i mitten av maj, och brunnen borras in i en formation med stor potential som tidigare inte har dränerats i den östra delen av fältet. Ezzaouia-18 ska borras in i den västra delen av fältet för att öka produktionen i den hittills mest produktiva delen av fältet.

Förhandlingar pågår dessutom för att säkra en borrigg som kan genomföra ett underhållsprogram av ett flertal brunnar på Ezzaouia för att öka produktionen från Cretaceous Zeebag-formationen.

Parterna i licensen undersöker också möjligheten att borra en prospekteringsbrunn på det så kallade Triassic-prospektet, som är ett djupt liggande prospekt som förväntas innehålla flera triljoner kubikfot gas. Vid en snar överenskommelse kan en prospekteringsbrunn påbörjas under 2009.

PA Resources har 13,6 procents ägarandel i Ezzaouia-licensen. Operatör är Candax Energy (31,4 %) och övrig partner är ETAP (55 %).

Stockholm, 28 april 2008
PA Resources AB (publ)

För ytterligare information, kontakta gärna:
Ulrik Jansson
VD och koncernchef, PA Resources AB
E-post: info@paresources.se
Trond Bjerkan
Vice President, PA Resources AB och
President, PA Resources Norway AS
E-post: info@paresources.no

PA Resources AB (publ) är en snabbt växande olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla och utvinna olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen bedriver idag verksamhet i Tunisien, Norge, Grönland, Storbritannien, Danmark, Nederländerna, Ekvatorial Guinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.

PA Resources AB hade intäkter om cirka 2 751 MSEK under 2007. Bolaget är primärnoterat på Oslo Börs i Norge (segment OB Match) och sekundärnoterat på OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment MidCap). För mer information, besök gärna www.paresources.se.

PA RESOURCES BORRKAMPANJ SKA INLEDAS PA EZZAOUIA-FALTET I TUNISIEN