THISTLEFÄLTET BIDRAR MED TRANSPORTSERVICE TILL SOUTHWEST DON AND WEST DONFÄLTEN

Lundin Thistle Limited, ett helägt dotterbolag till Lundin Petroleum och operatör av Thistlefältet, har träffat en överenskommelse med ägarna av Southwest Don och West Don Fields gällande transportservice via Thistlesplattformen. Servicen kommer att möjliggöra exporten av olja från Southwest Don och West Don fälten via Brent System Pipeline och Sullom Voeterminalen.

Detaljerade tekniska studier är igång för modifiering av Thistles produktionsanläggning och de nya anläggningarna som kommer att kopplas ihop med Thistle. Transportservicen från Thistle förväntas börja under andra halvåret 2009.

Ett omfattande investeringsprogram för att förlänga Thistlesfältets och anläggningens livslängd påbörjades 2007. Detta inkluderar återinstallationen av borriggen, insamling av 3D seismik över fältet och nya producerande borrningar och "workovers" under 2008 och 2009 för att öka produktionsnivåerna från Thistlefältet.

Lundin Thistle Limited har en licensandel om 99 procent i Thistlefältet och BP Exploration Operation Company Limited innehar den återstående procenten.

Denna överenskommelse bekräftar Lundin Petroleums och ägarna till Southwest Don och West Donfältets gemensamma inställning till Thistleanläggningens livslängd och driftsäkerhet.

- Detta bekräftar ånyo Lundin Petroleums inställning att mogna anläggningar på den brittiska kontinentalsockeln kan ge ett väsentligt bidrag till långsiktig produktion av olja och gas i Nordsjön. Vi ser fram emot det kommande borrprogrammet på Thistlefältet såväl som arbetet med andra resursägare i området för att öka de totala produktionsvolymerna för Thistleanläggningarna, säger Ashley Heppenstall, koncernchef och VD i Lundin Petroleum i en kommentar.

Lundin Petroleum är ett svenskt oberoende olje- och gasprospekterings och produktionsbolag med en välbalanserad portfölj av tillgångar i världsklass i Europa, Afrika, Ryssland och Asien. Bolaget är noterat vid den nordiska börsen. (ticker ”LUPE”). Lundin Petroleum har bevisade och sannolika reserver om 184,2 miljoner fat oljeekvivalenter (MMboe) per den 1 januari 2008.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Ashley Heppenstall

Maria Hamilton