LUNDIN PETROLEUM MEDDELAR RESULTAT FRÅN PROSPEKTERINGSBORRNINGEN LAGANSKAYA-1 I RYSSLAND

Prospekteringsborrningen Laganskaya-1 i Laganskyblocket, belägen i den norra delen av Kaspiska havet har påträffat indikationer av olja i sandstensreservoaren Neocomian. Inga kolväteindikationer påträffades i den djupare sandstensreservoaren Jurassic.

Laganskaya-1 är belägen sydväst om den nyligen gjorda fyndigheten Morskaya. Borrningen genomfördes till ett djup om 2 450 meter. Restultat från loggar, tryckdata och vätskeprover indikerar låg kolväteförekomst i övergångszonen mellan olja och vatten, troligen i samband med en mindre sturktur updip.

Borrningen Laganskaya-1 har pluggats igen och lämnats. Det marina borrkomplexet (MDC) förflyttas in till bolagets hamn i Astrakhan för service och underhåll under vintermånaderna. Ytterligare en prospekteringsborrning kommer att genomföras under 2009 på Petrovskaya strukturen med uppskattade potentiella obekräftade resurser om 300 miljoner fat. Ytterligare borrningar på fyndigheten Morskaya kommer att genomföras under 2009.

- Vi är i stort nöjda med resultaten från våra borrningar i Laganskyblocket under 2008. Resultatet från Laganskaya har ingen inverkan på potentialen av den stora Petrovskayastrukturen som skall borras under 2009 på samma geologiska trend och updip från Morskaya fyndigheten, säger Ashley Heppenstall, koncernchef och VD för Lundin Petroleum.

Lundin Petroleum har för närvarande en licensandel om 70 procent i Laganskyblocket. Gazprom har en option att förvärva 50 procent plus en aktie i Laganskyblocket. Lundin Petroleum har en option att förvärva ytterligare 30 procent. Om båda optionerna löses in kommer Lundin Petroleum att behålla 50 procent minus en aktie och Gazprom kommer att inneha 50 procent plus en aktie i Laganskyblocket.

Lundin Petroleum är ett svenskt oberoende olje- och gasprospekterings och produktionsbolag med en välbalanserad portfölj av tillgångar i världsklass i Europa, Afrika, Ryssland och Asien. Bolaget är noterat vid den nordiska börsen. (ticker ”LUPE”). Lundin Petroleum har bevisade och sannolika reserver om 184,2 miljoner fat oljeekvivalenter (MMboe) per den 1 januari 2008.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Ashley Heppenstall

Maria Hamilton