PROSPEKTERINGSBORRNING I PL340 HAR PÅBÖRJATS, OFFSHORE NORGE

Prospekteringsborrrningen 24/9-9S på strukturen Marihøne har påbörjats. Borrningen är belägen i licensen PL340 i norska Nordsjön.

PL340 är belägen cirka 20 km söder om Volund och Alvheimfälten. Borrningen har som målsättning att nå sandstensreservoarerna Hermod och Heimdal från Paleocene/Eocene åldern. Lundin Petroleum uppskattar att den primära strukturen, Marihøne, innehåller obekräftade potentiella resurser brutto om 34 miljoner fat oljeekvivalenter (MMboe).

Det planerade måldjupet är circa 2 200 meter under havsytan. Borrningen kommer att genomföras från den halvt nedsänkbara borriggen Songa Dee och förväntas pågå cirka 40 dagar.

Lundin Petroleum har en licensandel på 15 procent i licensen med Marathon Petroleum som operator.

Lundin Petroleum är ett svenskt oberoende olje- och gasprospekterings och produktionsbolag med en välbalanserad portfölj av tillgångar i världsklass i Europa, Ryssland, Asien och Afrika. Bolaget är noterat vid den nordiska börsen. (ticker "LUPE"). Lundin Petroleum har 265 miljoner fat oljeekvivalenter (mmboe) bevisade och sannolika reserver.

För ytterligare information var vänlig kontakta:

Ashley Heppenstall
Maria Hamilton