Bilia: RAPPORT FÖR FJÄRDE KVARTALET OCH BOKSLUT 2009

Bokslutet 2009

- Nettoomsättningen uppgick till 13.700 Mkr (14.280).

- Årets resultat uppgick till 114 Mkr (-110) och resultat per aktie till 5,45 kronor

(-5,35).

- Kassaflödet efter nettoinvesteringar uppgick till 585 Mkr (581).

- Utdelning per aktie föreslås med 3,00 kronor (-). 1)

Fjärde kvartalet

- Nettoomsättningen uppgick till 3.838 Mkr (3.335).

- Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 102 Mkr (9).

- Periodens resultat uppgick till 84 Mkr (-152) och resultat per aktie till 4,00 kronor

(-7,40).

I en kommentar till det fjärde kvartalet säger Bilias VD Jan Pettersson:

”Framför allt är det ökad försäljning av både nya och begagnade bilar som ligger bak-om resultatförbättringen. Dessutom har marginalen på begagnade bilar förbättrats. Förutsättningarna för 2010 är avsevärt bättre än för ett år sedan, med högre orderstock av nya bilar, lägre kostnadsnivå och kapitalbindning. Dessutom är marknadssituationen betydligt bättre i både Sverige och Norge.”

Viktiga händelser under 2009

• Utfallet av nyemissionen, som slutfördes under januari 2009, resulterade i att Bilia tillfördes to-talt 100 Mkr, före emissionskostnader om 6 Mkr. Emissionen avsåg upptagande av ett förlagslån om 100 Mkr samt tillhörande emission av 5.000.000 teckningsoptioner. Teckningsoptionerna berättigar till teckning av lika många aktier av serie A i Bilia för 20 kronor.

Under året har 3.834.319 optioner utnyttjats för teckning av nya aktier, vilket resulterat i en ny-emission på 77 Mkr.

• Bilia träffade avtal med BMW Sverige AB om förvärv av BMWs återförsäljarverksamhet i Göteborgsområdet. Verksamheten ingår i Bilia från och med den 16 maj 2009.

• Den mångåriga tvisten mellan Bilias dotterbolag Säfveån AB (tidigare Probo) och pro-cessbolaget Pacta avslutades i september genom att parterna träffade en överenskommelse. Överenskommelsen har medfört en kostnad för Säfveån på 23 Mkr vilken belastat resultatet i tredje kvartalet.

Ytterligare information om ovanstående händelser och övrig pressinformation finns på www.bilia.com.

Fjärde kvartalet 2009

Efterfrågan på nya bilar ökade under kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år. Efterfrågan på service var på samma nivå som föregående år.

Nettoomsättningen uppgick till 3.838 Mkr (3.335). För jämförbara verksamheter och justerat för valutakursförändringar ökade nettoomsätt-ningen med cirka 254 Mkr eller med 8 procent. Ökningen är främst hänförlig till ökad försäljning av nya och begagnade bilar.

Rörelseresultatet uppgick till 85 Mkr (-117). Jäm-förelsestörande poster har påverkat resultatet med -17 Mkr (-126). Exkluderas jämförelsestörande poster uppgick rörelseresultatet till 102 Mkr (9). Förbättringen är främst hänförlig till ökad försäljning av bilar och till en högre marginal vid försäljning av begagnade bilar. Resultatet inom Serviceaffären var något bättre jämfört med föregående år. Kostnaderna ökade marginellt, men var i relation till nettoomsättningen 1,2 procentenheter lägre jämfört med föregående år.

Åtgärdsprogram

I syfte att möta den försämrade marknadssituatio-nen beslutades tidigt under 2008 om att vidta åtgärder för att sänka kostnaderna. Under kvartalet beslutades om att centralisera leveransfunktionen i Sverige som tillsammans med ytterligare åtgärder i Danmark beräknas minska kostnaderna med cirka 17 Mkr per år. Beslutade åtgärdsprogram under 2008 och 2009 beräknas ge upphov till en resultateffekt på cirka 350 Mkr per år, varav 270 Mkr har gett effekt under 2009 och 343 Mkr beräknas ge effekt under 2010 (tabell sidan 4). Merparten av åtgärdsprogrammen avser personalminskningar. Mot bakgrund av den förbättrade marknadssituationen i Sverige och Norge bedöms det inte finnas behov av ytterligare åtgärdsprogram i dessa länder.

Jämförelsestörande poster (se tabell på sidan 4) uppgick till -17 Mkr (-126) och avser kostnader för åtgärdsprogram med -17 Mkr (-96). I föregående års resultat ingår kostnader för nedskrivningar och tvister med -30 Mkr.

Finansnettot uppgick till -6 Mkr (-29). Föregående år inkluderar kostnader för tecknandet av ett nytt bankavtal och emissionskostnader med 16 Mkr. Resterande förbättring är främst hänförlig till lägre nettolåneskuld. Resultatandel från det indirekta aktieinnehavet i Volvofinans Bank AB ingår med 5 Mkr (7).

Periodens skatt uppgick till 5 Mkr (-6). Skatten har under kvartalet påverkats av en omvärdering av underskottsavdrag, vilket resulterat i en ökad skattefordran med netto 24 Mkr (-45).

Periodens resultat uppgick till 84 Mkr (-152) och resultat per aktie till 4,00 kronor (-7,40). Valutakurs-förändringar påverkade resultatet marginellt.

Balansomslutningen ökade med 287 Mkr till 4.717 Mkr. Ökningen är främst hänförlig till ökad försäljning av bilar under kvartalet, vilket medfört ökad kapitalbindning i varulager och kundfordringar.

Eget kapital ökade med 154 Mkr och uppgick till 1.425 Mkr. Soliditeten uppgick till 30 procent (23).

Investeringar och avyttringar uppgick netto till 7 Mkr (62). Ersättningsinvesteringar representera-de 5 Mkr (7), expansionsinvesteringar 6 Mkr (23), miljöinvesteringar 0 Mkr (3) och investeringar i ny- och tillbyggnad fastigheter 4 Mkr (3). Nettoinvesteringar i leasingfordon och finansiell leasing uppgick till

-8 Mkr (26).

Kassaflödet efter nettoinvesteringar uppgick till 7 Mkr (152). Nettolåneskulden minskade under kvartalet med 50 Mkr till 214 Mkr.

Likviditeten var fortsatt stark under kvartalet. Vid utgången av december månad redovisades ett valutamässigt tillgodohavande mot Nordea med netto 1 Mkr. Nytt treårigt bankavtal tecknades under november månad med Nordea med en total limit om 500 Mkr.

Antalet anställda minskade under kvartalet med 10 personer och uppgick till 3.290 personer.

Helåret 2009

Efterfrågan på nya bilar och service var på en lägre nivå jämfört med 2008.

Nettoomsättningen uppgick till 13.700 Mkr (14.280). För jämförbara verksamheter och justerat för valutakursförändringar minskade nettoom-sättningen med cirka 1.343 Mkr eller med 9 pro-cent. Minskningen är främst hänförlig till lägre försäljning av nya bilar.

Rörelseresultatet uppgick till 146 Mkr (-57). Jäm-förelsestörande poster har påverkat resultatet med -60 Mkr (-41). Exkluderas jämförelsestörande poster uppgick rörelseresultatet till 206 Mkr (-16). Kostnaderna har underliggande minskat med cirka 195 Mkr, vilket är den främsta förklaringen till resultatförbättringen. Ökad marginal och något högre försäljning av begagnade bilar har också bidragit till resultatförbättringen.

Jämförelsestörande poster (se tabell på sidan 4) uppgick till -60 Mkr (-41) och avser kostnader för åtgärdsprogram med -35 Mkr (-124) och tvister med -25 Mkr (-12). Årets kostnad för tvister in-kluderar en förlikningskostnad rörande Pacta-tvisten med -23 Mkr. I föregående års resultat ingår kostnader för nedskrivningar med -29 Mkr och vinst vid försäljning av fastigheter med

Finansnettot uppgick till -30 Mkr (-82). Föregå-ende år inkluderar kostnader för tecknandet av ett nytt bankavtal och emissionskostnader med 16 Mkr. Resterande förbättringen är främst hänförlig till lägre nettolåneskuld. Resultatandel från det indirekta aktieinnehavet i Volvofinans Bank AB ingår med 18 Mkr (22).

Årets skatt uppgick till -2 Mkr (28). Skatten har påverkats av en omvärdering av underskottsav-drag, vilket resulterat i en ökad skattefordran med netto 24 Mkr (-45).

Årets resultat uppgick till 114 Mkr (-110) och re-sultat per aktie till 5,45 kronor (-5,35). Valutakurs-förändringar påverkade resultatet med -4 Mkr.

Balansomslutningen minskade under året med 697 Mkr till 4.717 Mkr. Minskningen är främst hänförbar till lägre varulager och leasingfordon.

Eget kapital ökade med 196 Mkr och uppgick till 1.425 Mkr. Soliditeten uppgick till 30 procent (23).

Investeringar och avyttringar uppgick netto till

-103 Mkr (49). Ersättningsinvesteringar represen-terade 20 Mkr (39), expansionsinvesteringar

17 Mkr (54), miljöinvesteringar 1 Mkr (5) och investeringar i ny- och tillbyggnad fastigheter

10 Mkr (14). Nettoinvesteringar i leasingfordon och finansiell leasing uppgick till -151 Mkr (-63).

Kassaflödet efter nettoinvesteringar uppgick till 585 Mkr (581). Nettolåneskulden minskade med 606 Mkr till 214 Mkr.

Antalet anställda minskade under året med 263 personer och uppgick till 3.290 personer.

(För fullständig rapport med tabeller, se bif. fil)

Göteborg den 9 februari 2010

Bilia AB (publ)

Styrelsen

För ytterligare information kontakta gärna VD Jan Pettersson eller CFO Gunnar Blomkvist, telefon 031-709 55 00.

Bilia AB (publ)

Box 9003, 400 91 Göteborg