Bilia: RAPPORT FÖR FÖRSTA HALVÅRET 2010

Första halvåret

- Nettoomsättningen uppgick till 7 900 Mkr (6 609).

- Rörelseresultatet uppgick till 212 Mkr (23) och marginalen till 2,7 procent (0,4).

- Periodens resultat uppgick till 153 Mkr (3) och resultat per aktie till 6,25 kronor

(0,10).

Andra kvartalet

- Nettoomsättningen uppgick till 4 158 Mkr (3 569).

- Rörelseresultatet uppgick till 129 Mkr (39) och marginalen till 3,1 procent (1,1).

- Periodens resultat uppgick till 94 Mkr (24) och resultat per aktie till 3,85 kronor

(1,15).

- Kassaflödet efter nettoinvesteringar uppgick till -26 Mkr (215).

I en kommentar till andra kvartalet säger Bilias VD Jan Pettersson:

”Vi levererade återigen ett starkt resultat. Försäljningen av både bilar och service ökade samtidigt som kostnadsnivån var lägre. Marknadssituationen förbättrades nu även i Danmark och verksamheten redovisade äntligen vinst. Förvärvet av BMW återförsäljaren i Stockholm kommer att stärka Bilias position ytterligare från nästa år. Externa mätningar visar att kunderna fortsatt är nöjda med servicen hos Bilia. Branschorganisationernas prognoser pekar mot en god marknadssituation även under andra halvåret.”

(För tabell, se bifogad fil)

Viktiga händelser under 2010

• Under första halvåret, till och med den 30 juni, har 484 633 teckningsoptioner utnytt-jats för teckning av nya aktier, vilket resul-terat i en nyemission på 10 Mkr. Antalet utestående teckningsoptioner uppgick per den 30 juni till 681 048 optioner.

• HQ Bank AB har sedan 17 oktober 2008 agerat som likviditetsgarant i bolagets aktie. Likviditeten i aktien har stärkts, varför det inte längre finns behov av en likviditetsga-rant. Avtalet med HQ Bank AB upphörde den 1 juli 2010.

• Avtal träffades den 9 juni om förvärv av samtliga aktier i BMW-återförsäljaren Bil-centralen i Stockholm AB samt en option att förvärva aktier i M6 Fastighets AB, som äger de två fastigheter i vilka rörelsen bedrivs. Tillträde sker den 3 januari 2011 och avtalet förutsätter Konkurrensverkets godkännande. Omsättningen uppgår till cirka 600 Mkr och rörelsemarginalen under de tre senaste åren uppgick i genomsnitt till 4,1 procent. Förvärvet av Bilcentralen kommer att påverka Biliakoncernens sysselsatta kapital med cirka 125 Mkr.

Ytterligare information om ovanstående händelse och övrig pressinformation finns på www.bilia.com.

Andra kvartalet 2010

Efterfrågan på nya bilar var på en högre nivå jäm-fört med motsvarande period föregående år. Efterfrågan på service var något högre jämfört med föregående år.

Nettoomsättningen uppgick till 4 158 Mkr (3 569). För jämförbara verksamheter och justerat för valutakursförändringar ökade nettoomsättningen med 520 Mkr eller med 15 procent. Ökningen är främst hänförlig till försäljning av nya bilar.

Rörelseresultatet uppgick till 129 Mkr (39). Jämförelsestörande poster ingick i föregående års resultat med -7 Mkr. Resultatförbättringen är främst hänförlig till ökad omsättning och bruttovinstmarginal vid försäljning av nya och begagnade bilar. Omsättning och resultat ökade även inom Serviceaffären. Kostnaderna ökade underliggande med cirka 33 Mkr eller med 5 procent, men var i relation till nettoomsättningen 1,7 procentenheter lägre jämfört med föregående år. Resultatet har belastats med bonus till medarbetare med 8 Mkr (0).

Jämförelsestörande poster (se tabell på sidan 3) uppgick föregående år till -7 Mkr och avsåg kostnader för omstrukturering.

Finansnettot uppgick till -3 Mkr (-8). Förbättring-en är främst hänförlig till lägre nettolåneskuld. Resultatandel från det indirekta aktieinnehavet i Volvofinans Bank AB ingår med 5 Mkr (3).

Periodens skatt uppgick till -32 Mkr (-7).

Periodens resultat uppgick till 94 Mkr (24) och resultat per aktie till 3,85 kronor (1,15). Valutakurs-förändringar påverkade resultatet marginellt.

Balansomslutningen ökade under kvartalet med 119 Mkr till 4 824 Mkr. Ökningen är främst hänförlig till högre kundfordringar.

Eget kapital ökade med 17 Mkr och uppgick till

1 498 Mkr. Utdelning till aktieägarna lämnades under kvartalet med 74 Mkr. Soliditeten uppgick till 31 procent (27).

Investeringar och avyttringar uppgick netto till 21 Mkr (2). Ersättningsinvesteringar representera-de 4 Mkr (1), expansionsinvesteringar 6 Mkr (1), miljöinvesteringar 0 Mkr (0), investeringar i ny- och tillbyggnad fastigheter 6 Mkr (0) och finansiell leasing uppgick till 5 Mkr (0).

Kassaflödet efter nettoinvesteringar uppgick till -26 Mkr (215). Omsättningsökningen under kvartalet har resulterat i ökad rörelsekapitalbindning, vilket påverkade kassaflödet med -122 Mkr (188). Nettolåneskulden ökade under kvartalet med 100 Mkr till 259 Mkr.

Likviditeten var fortsatt stark under kvartalet. Vid utgången av juni månad redovisades en skuld till Nordea med netto 56 Mkr. Kreditlimiten hos Nordea uppgår till 500 Mkr.

Antalet anställda ökade under kvartalet med 26 personer och uppgick till 3 261 personer.

(för fullständig rapport, inkl tabeller, se bifogad fil)

60418.pdf