FLSmidth opnår BBBEE status i Sydafrika

Selskabsmeddelelse til Finanstilsynet nr. 28-2010, 17. september 2010

FLSmidth har indgået en aftale om at overtage aktiemajoriteten i Roymec (Pty) Limited, der er beliggende nord for Johannesburg i Sydafrika. Roymec er akkrediteret i henhold til den sydafrikanske lovgivning om sortes deltagelse i det økonomiske liv (BBBEE) og opfylder ejerskabskriterierne herfor.

FLSmidth overtager 74% af firmaets aktiekapital for en samlet pris af 142 mio. kr. De resterende 26% besiddes af Tamela Roymec SPV (Pty). Roymecs omsætning i 2009 var på 438 mio. kr., og firmaets resultat lever op til FLSmidth-koncernens generelle krav til indtjening.

Roymec beskæftiger 238 medarbejdere, og 85% af firmaets omsætning ligger i kulindustrien, de resterende 15% fordeler sig på jernmalm-, diamant- og platinindustrien.

Roymec har siden grundlæggelsen i 1979 leveret materialehåndteringsløsninger til mineindustrien herunder bulk løsninger. Produktporteføljen omfatter bl.a. transportanlæg både inden for selve minen og ude i terræn, anlæg til fordeling af affald, lagermaskiner, materialeaflæsningsstationer, anlæg til læsning af jernbanevogne, udstyr til knusning og sigtning samt serviceydelser til materialehåndtering.

Roymec vil blive integreret i FLSmidths nuværende organisation i Sydafrika, hvis samlede medarbejderstab dermed kommer op på cirka 400. Med en styrket lokal tilstedeværelse opnås et solidt grundlag for at håndtere den voksende regionale aktivitet i regionen, hvor der forventes øgede investeringer i mineindustrien i de kommende år.

"Roymecs lokale tilstedeværelse vil give FLSmidth et stærk udgangspunkt for at levere udstyr under BBBEE lovgivningen, og det vil desuden gøre os i stand til at styrke vores position som ledende regional leverandør af materialehåndteringsløsninger," udtaler adm. koncernchef Jørgen Huno Rasmussen.

Handelen forventes, afhængigt af myndighedernes godkendelse, at være afsluttet inden for cirka to måneder.

-------------------------------------

Henvendelser om denne meddelelse kan rettes til adm. koncernchef Jørgen Huno Rasmussen, FLSmidth & Co. A/S på tlf. 36 18 18 21.

For yderligere oplysninger om FLSmidth henvises til www.flsmidth.com.

Pernille Friis Andersen
Corporate Communications & Investor Relations