Outokummulla toteutetaan mittava energiansäästöhanke

Outokummun Tornion terästehtaalla on päätetty toteuttaa merkittävä energiansäästöhanke. Tehtaan kylmävalssaamon 50 erillistä jäähdytysyksikköä korvataan uudella keskitetyllä jäähdytysjärjestelmällä, jonka ansiosta säästetään sähköä 11 gigawattituntia vuosittain. Lisäksi uuden järjestelmän avulla vähennetään hiilidioksidipäästöjä 6 700 tonnia.

Tornion kylmävalssaamon nykyisten sähkökäyttöisten jäähdytyskompressoreiden tilalle asennetaan jäähdytystornit ja lämmönvaihdin vapaajäähdytystä varten, kaksi vedenjäähdytysyksikköä, jotka hyödyntävät tehtaan prosessien hukkalämmöistä tuotettua kaukolämpöä jäähdytysenergian tuottamiseen sekä kaksi sähkötoimista turbovedenjäädyttäjää. Jäähdytykseen tarvittavan sähkön kulutus vähenee uudistuksen myötä 15 gigawattitunnista 3,9 gigawattituntiin.
Investoinnin kannattavuuteen vaikuttaa ratkaisevasti valtion energiatuki, jota on myönnetty hankkeelle lähes kaksi miljoonaa euroa.

"Tämä hanke on energian säästön kannalta todella tärkeä. Keskitetty jäähdytysjärjestelmä on käytettävyydeltään hyvä ja myös erittäin kustannustehokas ratkaisu", toteaa Tornio Worksin johtaja Hannu Hautala.
Uusi jäähdytysjärjestelmä otetaan käyttöön Tornion terästehtaalla loppuvuonna 2011.

Hannu Hautala, johtaja - Outokumpu Tornio Works, p. 040 712 2432

Outokumpu on yksi maailman johtavista ruostumattoman teräksen tuottajista, jonka visiona on olla alan kiistaton ykkönen. Useilla eri aloilla toimivat asiakkaamme ympäri maailmaa käyttävät ruostumatonta terästämme ja palvelujamme. Ruostumaton teräs on sataprosenttisesti kierrätettävä, erittäin luja ja pitkäikäinen materiaali, joka on kestävän tulevaisuuden tärkeimpiä rakennusaineita.Outokummun palveluksessa on noin 7 500 henkilöä yli 30 maassa. Pääkonttori sijaitsee Espoossa. Outokumpu on listattuna NASDAQ OMX Helsingissä.
www.outokumpu.com