Outokumpu genomför stort energiprojekt i Torneå

Outokumpu genomför ett stort energibesparande projekt vid produktionsanläggningen i Torneå i Finland. Totalt 50 separata kylkompressorer i kallvalsningsanläggningen kommer att ersättas med ett nytt centraliserat kylsystem. Det innebär att den årliga elkonsumtionen minskar med 11 GWh. Dessutom minskar det nya systemet utsläppen av koldioxid med 6 700 ton.

Som en del i finansieringen lämnar finska staten ett bidrag på 2 miljoner euro till projektet som utgör en betydande energibesparing.

"Det här projektet är en extremt viktig åtgärd för att spara energi. Det här är en mycket kostnadseffektiv lösning", säger Hannu Hautala som är chef för Torneåanläggningen.

Det nya systemet tas i bruk i slutet av 2011.

För mer information, kontakta:

Hannu Hautala, Senior Vice President - Tornio Works, tel. +358 40 712 2432

OUTOKUMPU OYJ

Outokumpu är världsledande inom rostfritt stål och har visionen att bli den självklara ledaren. Kunder inom många olika industrier över hela världen använder vårt rostfria stål. Det är helt återvinningsbart, underhållsfritt och dessutom både starkt och hållfast. Ett material för att bygga en hållbar framtid. Outokumpu har cirka 7 500 anställda i mer än 30 länder. Koncernens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsingfors.
www.outokumpu.com