Oasmia Pharmaceutical AB har ansökt om notering vid Frankfurt Stock Exchange (DAX).

Uppsala, den 18 januari 2011. Oasmia har ansökt om notering på börsen i Frankfurt. Om ansökan tillstyrks blir Oasmia det första svenska bolag som noteras där. Första handelsdag beräknas bli måndag den 24 januari. Bolaget är sedan tidigare noterat på NASDAQ OMX i Stockholm. Det innebär att om ansökan till Frankfurt tillstyrks så kommer Oasmia att vara noterat på två börser.

Uppsala, 2011-01-18 08:18 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Oasmia Pharmaceutical AB har ansökt om notering på General Standard vid Frankfurt Stock Exchange (DAX) från måndagen den 24 januari 2011. Börsens beslut kommer att tas på fredag den 21 januari. Om ansökan tillstyrks så blir Oasmia det första svenska bolag som noteras på Frankfurt Stock Exchange. Medsökande i noteringsprocessen är investmentbanken Silvia Quandt & Cie. AG.

- Vi ser det som mycket positivt att noteras på en av världens största börser. Våra produkter är avsedda för världsmarknaden och på detta sätt kan vi nå ett mycket större antal internationella investerare, vilka har visat intresse för Bolaget, säger Julian Aleksov, VD för Oasmia Pharmaceutical AB.

Oasmia är noterat vid NASDAQ OMX Stockholm och Carnegie Investment Bank är fortsatt Bolagets finansiella rådgivare. En notering vid Frankfurt Stock Exchange innebär att aktien blir noterad på två börser (på engelska kallad “dual listing”).

Om Oasmia

Oasmia utvecklar en ny generation av läkemedel inom human- och veterinäronkologi. Produktutvecklingen syftar till att framställa nya formuleringar av väletablerade cytostatika som i jämförelse med befintliga alternativ har förbättrade egenskaper, lägre biverkningsprofil samt bredare användningsområden. Produktutvecklingen bygger på egen forskning inom nanoteknik och egna patent. Bolaget registrerades 1999 och finns i Uppsala.

Maria Lundén, Head of Public Relations, Oasmia Pharmaceutical AB. E-post: press@oasmia.com Tel: 018 - 50 54 40. Mer information finns på nasdaqomxnordic.com eller www.oasmia.com

listning_frankfurt.pdf