ITELLA OYJ PÖRSSITIEDOTE 16.2.2011 KLO 10 (EET)

Itella Oyj:n tilinpäätös ja hallituksen toimintakertomus 2010:
Vaikea vuosi, uudistuminen jatkui

Vuosi 2010

• Itella-konsernin liikevaihto oli 1 841,6 miljoonaa euroa (1 819,7 miljoonaa euroa vuonna 2009), missä oli kasvua edellisvuoteen 1,2 %. Paikallisissa valuutoissa liikevaihdon kehitys oli -0,4 %. Kansainvälisen liikevaihdon osuus oli 32 % (30 %).
  • Kertaluonteiset erät sisältävä liikevoitto oli 38,1 miljoonaa euroa (46,7 miljoonaa euroa) eli 2,1 % (2,6 %) liikevaihdosta. Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 55,3 miljoonaa euroa (86,3 miljoonaa euroa) eli 3,0 % (4,7 %) liikevaihdosta.  Vakavaraisuus vahvistui ja on edelleen hyvällä tasolla.
  • Tulosta rasittivat 17,3 miljoonan euron kertaluonteiset kulut, jotka kohdistuivat henkilöstön uudelleenjärjestelyihin (henkilöstön uudelleenjärjestelykulut 29,0 miljoonaa euroa sekä liikearvon arvonalennus 10,6 miljoonaa euroa).
  • Itella Viestinvälityksessä kirjelähetysten volyymit alenivat, mutta suurta pudotusta ei vielä nähty. Liikevaihto ja kannattavuus alenivat.
  • Itella Informaation liikevaihto kasvoi. Liiketoiminnan kertaluonteiset tehostuskulut pois lukien kannattavuustaso säilyi vakaana.
  • Itella Logistiikan volyymit lähtivät nousuun loppuvuodesta. Liikevaihto nousi ja liiketappio aleni.
  • Hallituksen osinkoesitys on 4,4 miljoonaa euroa.
  • Suomen toimintojen juridinen rakenne uudistui 1.1.2011, jolloin kotimainen postitoiminta keskitettiin Itella Posti Oy -tytäryhtiöön, joka on osa Itella Viestinvälitys -liiketoimintaryhmää. Samaan aikaan käynnistyi Itella Real Estate Oy, johon siirtyy alkuvuoden aikana kaikkien kiinteistöjen omistus Suomessa.

Loka-joulukuu 2010

• Itella-konsernin liikevaihto oli 508,9 miljoonaa euroa (491,0 miljoonaa euroa).
  • Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä oli 23,4 miljoonaa euroa (39,4 miljoonaa euroa) eli 4,6 % (8,0 %) liikevaihdosta. Kertaluonteiset erät sisältävä konsernin liikevoitto oli 21,6 miljoonaa euroa (24,6 miljoonaa euroa) eli 4,2 % (5,0 %) liikevaihdosta. Tulos ennen veroja oli 17,1 miljoonaa euroa (22,2 miljoonaa euroa).

Konsernin avainluvut

2010 2009 2008
Liikevaihto, milj. euroa 1 841,6 1 819,7 1 952,9
Liikevoitto, milj. euroa 38,1 46,7 69,0
Liikevoittoprosentti 2,1 2,6 3,5
 Liikevoitto, milj. euroa *) 55,3 86,3 95,1
 Liikevoittoprosentti *) 3,0 4,7 4,9
Tulos ennen veroja, milj. euroa **) 31,0 19,6 46,6
Oman pääoman tuotto (12 kk), % 1,4 -0,7 2,6
Sijoitetun pääoman tuotto (12 kk), % 4,2 5,8 12,4
Omavaraisuusaste, % 50,5 48,5 51,1
Nettovelkaantumisaste (gearing), % 18,4 19,7 14,8
Bruttoinvestoinnit, milj. euroa 81,9 144,9 351,5
Henkilöstö keskimäärin 28 916 30 217 28 163
Osingot, milj. euroa 4,4 ***) -- 10,0
*) Ilman kertaluonteisia eriä
**) Jatkuvat toiminnot
***) Hallituksen esitys

Konsernijohtaja Jukka Alho:

”Talouskasvun käynnistyminen näkyi Itellan liiketoiminnassa viipeellä ja vasta tietyillä osa-alueilla. Vuoden taloudellinen tulos jäikin selvästi tavoitteistamme; hyvällä tasolla ollut vakavaraisuutemme vahvistui.

Itella Viestinvälityksen kannattavuutta heikensi volyymikehityksen ohella tuotantokustannusten nousu yhdessä erittäin maltillisen hintakehityksen kanssa. Henkilöstövähennykset ja muut tehostustoimenpiteet eivät riittäneet kompensoimaan näitä vaikutuksia. Postitoiminnan liikevaihdon lasku ja pitkän aikavälin volyymikehitys huomioiden vajaan prosentin hinnannousu kirjemaksuissa ei osoittautunut riittäväksi. Alkaneelle vuodelle siirtyy selviä hintapaineita.

Taloushallinnon tietovirtojen tehostaja Itella Informaatio kehittyi strategian mukaisesti. Ratkaisuliiketoiminnassa edettiin ja saatiin merkittäviä kauppoja.

Itella Logistiikassa liikevaihdon kasvu oli loppuvuoden ansiosta kohtuullista. Tämä vahvisti kannattavuutta, vaikka liiketoimintaryhmän tulos jäikin vielä tappiolle. Logistiikkatoiminnan tulokseen vaikuttaa jatkossakin olennaisesti Suomen ja Skandinavian lisäksi Venäjän toimintojen kehitys. ItellaNLC:n kysyntä on vahvistunut ja erityisesti Moskovan palveluvarastojen käyttöaste on lupaavalla tasolla vuotta 2011 ajatellen.

Uusi EU-postidirektiivin mukainen postilaki on määrä saada voimaan kevään 2011 aikana. Sen tavoitteena on edistää kilpailua. Itellan kannalta on hyvä, että yleispalvelulle saadaan yksiselitteinen määritelmä.  Vielä on kuitenkin avoinna se, kuinka rahoitetaan yleispalveluvelvoitteeseen sisältyvät haja-asutusalueiden postipalvelut, jotka eivät mahdollista markkinaehtoista toimintaa.

Itellalla ja valvovalla viranomaisella on ollut erilaiset näkemykset postipalvelun kustannuslaskennan – ja siten hinnoittelun – pelisäännöistä. On vahingollista, jos suomalaiset viranomaistulkinnat poikkeavat EU-maiden valtavirrasta. Olisi välttämätöntä saada selvyyttä muun muassa siihen, kuinka postitoimipaikkaverkoston kustannukset saadaan katettua. Muutoin on mahdollista, että toimipaikkaverkoston kustannuksia joudutaan karsimaan tavalla, joka ei vastaa kansalaisten odotuksia. Samoin vaarana on se, että lehdistölle ja muille jakeluverkon käyttäjille joudutaan kohdistamaan kustannuskuormaa siten, että se aiheuttaisi ajan mittaan ongelmia myös yleispalvelun rahoitukselle. ”

LIITTEET
Itellan tilinpäätöstiedote ja hallituksen toimintakertomus
Selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmästä 2010

Konsernijohtaja Jukka Alho, puh. 020 451 5600, jukka.alho@itella.com
Talous- ja rahoitusjohtaja Tuija Soanjärvi, puh. 020 45 20907, tuija.soanjarvi@itella.com

www.itella.fi/talous

SEURAAVA TULOSJULKISTUS
Tammi-maaliskuun osavuosikatsaus julkistetaan 29.4.2011.

VALOKUVAT JA LOGOT
www.itella.fi/media

Itella-konserni tarjoaa ratkaisuja tieto- ja tuotevirtojen hallintaan. Itella toimii viestinvälityksen, informaatiologistiikan ja logistiikan aloilla Euroopassa ja Venäjällä. Vuoden 2010 liikevaihto oli 1 842 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä noin 29 000. Konserni palvelee yritysasiakkaitaan Itella-nimellä ja kuluttajia Suomessa Posti-nimellä. Lisätietoja osoitteessa www.itella.fi/konserni.

Corporate Governance Statement 2010_SUOMI_final.pdf ITELLA_TULOS_2010__.pdf