BESLUT VID NORVESTIA ABP:S ORDINARIE BOLAGSSTÄMMA DEN 14 MARS 2011

Helsingfors, Finland, 2011-03-14 14:45 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Norvestia Abp         Kommuniké från årsstämma         14.3.2011 kl. 15.45

BESLUT VID NORVESTIA ABP:S ORDINARIE BOLAGSSTÄMMA DEN 14 MARS 2011

Norvestia Abp:s ordinarie bolagsstämma hölls måndagen den 14 mars 2011 kl. 11.00 i Helsingfors i Börssalen.

ÄRENDEN PÅ DEN ORDINARIE BOLAGSSTÄMMAN

Bolagsstämman fastställde bokslutet för år 2010.

Stämman beslöt att i dividend utbetalas 0,50 euro per aktie i enlighet med styrelsens förslag. Dividend utbetalas till aktieägare som på dividendutbetalningens avstämningsdag den 17 mars 2011 är antecknade i bolagets aktieägarförteckning som förs av Euroclear Finland Ab. Dividenden utbetalas den 24 mars 2011.

Stämman beviljade ansvarsfrihet för styrelsemedlemmarna och verkställande direktören för år 2010.

Antalet styrelseledamöter fastställdes till fem. Som styrelseledamöter fortsätter J.T. Bergqvist (ordförande), Hilmar Thór Kristinsson (vice ordförande), Georg Ehrnrooth och Robin Lindahl. Till ny styrelseledamot valdes Freyr Thordarson. Ordförandes årsarvode fastställdes till 54 000 euro samt vice ordförandes och ledamöternas arvode till 30 000 euro. Därtill ersätts mötesarvode 350 euro för arbete i styrelsens utskott. Styrelseledamöternas rese- och logikostnader ersätts enligt räkning.

Antalet revisorer fastställdes till en och antalet revisorssuppleanter till en. Till revisor valdes CGR Rabbe Nevalainen och till revisorssuppleant Ernst & Young Ab. Till revisorerna betalas arvode enligt faktura.

ÄNDRING AV BOLAGSORDNING

Stämman beslöt ändra bolagsordningens 1 § och 8 § enligt styrelsens förslag.

Förändringarnas huvudsakliga innehåll är följande:

- bolagets engelskspråkiga parallellfirma tas bort

- kallelsen till bolagsstämma skall delges genom att publicera den på bolagets internetsidor.

Den ändrade bolagsordningen är bifogad detta meddelande.

BEMYNDIGANDEN

Stämman bemyndigade styrelsen att besluta om förvärv av bolagets egna B-serie aktier på följande villkor:

Antalet egna aktier som kan förvärvas kan uppgå till högst 4 500 000 aktier, vilket motsvarar ungefär 29 % av samtliga aktier i bolaget. Egna aktier kan med stöd av bemyndigandet förvärvas enbart med fritt eget kapital.

Egna aktier kan förvärvas till det pris som fastställs i offentlig handel på dagen för förvärvet eller i övrigt till ett pris som fastställts på marknaden.

Styrelsen beslutar om hur egna aktier förvärvas. Vid förvärv kan användas bland annat derivatinstrument. Egna aktier kan förvärvas i annat förhållande än aktieägarnas aktieinnehav (riktat förvärv).

Bemyndigandet upphäver det av bolagsstämman den 12 mars 2010 till styrelsen givna bemyndigandet att besluta om förvärv av egna B-serie aktier.

Bemyndigandet är i kraft till och med den 31 maj 2012.

Stämman bemyndigade styrelsen att besluta om aktieemission samt om emission av optionsrätter och andra i 10 kap. 1 § aktiebolagslagen avsedda särskilda rättigheter som berättigar till aktier på följande villkor:

Antalet aktier som kan emitteras med stöd av detta bemyndigande kan uppgå till högst 4 500 000 aktier, vilket motsvarar ungefär 29 % av samtliga aktier i bolaget. Med stöd av bemyndigandet är det möjligt att emittera sammanlagt högst 4 500 000 A-serie aktier och/eller sammanlagt högst 4 500 000 B-serie aktier, dock så att antalet aktier som emitteras uppgår till sammanlagt högst 4 500 000 aktier.

Styrelsen beslutar om alla villkor för aktieemission och emission av särskilda rättigheter som berättigar till aktier. Bemyndigandet gäller såväl emission av nya aktier som överlåtelse av bolagets egna aktier. Aktieemission och emission av särskilda rättigheter som berättigar till aktier kan ske med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt till aktier (riktad emission).

Bemyndigandet upphäver det av bolagsstämman den 12 mars 2010 till styrelsen givna bemyndigandet att besluta om aktieemission samt om emission av andra särskilda rättigheter som berättigar till aktier.

Bemyndigandet är i kraft till och med den 31 maj 2012.

Högaktningsfullt

NORVESTIA ABP

På styrelsens vägnar

Juha Kasanen

verkställande direktör

tfn +358-9-6226 380

Bilaga: Bolagsordning

DISTRIBUTION

Nasdaq OMX Helsinki Oy

Centrala kommunikationsmedier

www.norvestia.fi

Bilaga: Bolagsordningen efter ändringen

NORVESTIA ABP:S BOLAGSORDNING

1 § Firma och hemort

Bolagets firma är Norvestia Oyj och på svenska Norvestia Abp, och dess hemort är Helsingfors.

2 § Verksamhetsområde

Bolaget äger och förvaltar inhemska och utländska värdepapper, värdeandelar och ränteinstrument samt bedriver handel med dessa. Bolaget kan även placera i andra instrument än standardiserade derivat.

3 § Aktier

Bolagets aktier är fördelade på två aktieslag, A och B. Varje aktie av serie A medför rätt till tio (10) röster och varje aktie av serie B medför rätt till en (1) röst vid bolagsstämma.

Bolagets aktier har förts över till värdeandelssystemet.

4 § Styrelse

Bolaget har en styrelse som ansvarar för förvaltningen och för att bolaget har en ändamålsenlig organisation. Styrelsen består av tre – åtta ordinarie ledamöter och högst fyra suppleanter.

Bolagsstämman utser ordförande och vice ordförande i styrelsen bland de ordinarie styrelseledamöterna.

5 § Verkställande direktör

Bolaget har en verkställande direktör som utses av styrelsen.

6 § Representation

Bolaget representeras av styrelsens ordförande i förening med en styrelseledamot, av tre styrelseledamöter gemensamt eller av två styrelseledamöter i förening med verkställande direktören.

Styrelsen kan ge anställda rätt att representera bolaget. Bolaget representeras antingen av två anställda gemensamt eller av en anställd i förening med en styrelseledamot.

7 § Revisorer

Bolaget har minst en och högst tre revisorer samt minst en och högst tre revisorssuppleanter.

Minst en ordinarie revisor och dennes suppleant skall vara auktoriserade, d. v. s. av Centralhandelskammaren godkända revisorer.

Revisorernas mandatperiod löper ut när den ordinarie bolagsstämma som följer på val av revisorer avslutas.

8 § Kallelse till stämma

Kallelse till bolagsstämma skall delges aktieägarna tidigast tre månader och senast tre veckor före stämman, dock minst nio (9) dagar före avstämningsdagen för bolagsstämman, genom att publicera kallelsen på bolagets internetsidor.

Rätt att delta i bolagsstämma har den aktieägare som anmäler sin avsikt att delta i stämman till bolaget på den plats och senast på den dag som anges i kallelsen. Sista dag för anmälan kan vara tidigast tio dagar före stämman.

9 § Ordinarie bolagsstämma

Ordinarie bolagsstämma skall hållas före utgången av juni varje år. Styrelsen fastställer datum för stämman.

Följande handlingar skall föreläggas bolagsstämman:

1 bokslut och verksamhetsberättelse;

2 revisionsberättelse;

Bolagsstämman skall besluta om

3 fastställande av bokslutet;

4 dispositioner beträffande vinst enligt den fastställda balansräkningen;

5 ansvarsfrihet åt styrelsens ordförande, vice ordförande och ledamöter samt verkställande direktören;

6 arvoden för styrelsens ordförande, vice ordförande och ledamöter samt principerna för reseersättningar;

7 antalet ledamöter i styrelsen;

8 antalet suppleanter i styrelsen;

9 antalet revisorer;

Bolagsstämman skall utse

10 ledamöter och suppleanter i styrelsen samt styrelsens ordförande och vice ordförande;

11 revisorer och revisorssuppleanter.

10 § Räkenskapsår

Bolagets räkenskapsår är ett kalenderår.