Fortum valjastaa suomenhevosen töihin Maskussa

Fortum Distribution
15.3.2011

Tällä viikolla edistetään Maskun Lemussa Aitsaaressa sähkölinjan rakentamista kahden hevosmetsurin voimin. Hankkeen tarkoituksena on tuoda sähköt alueen vapaa-ajan asukkaiden tarpeisiin.

"Hevosen käyttö on hyvin luontoystävällinen tapa hoitaa sähkölinjan rakentamista ja sopii erinomaisesti alueelle, jolla on suuri luonnonhoidollinen merkitys. Metsäpohja ei vaurioidu, ajoreitit säilyvät kapeina ja korjuujäljetkin ovat vähäisiä", kertoo Fortum Distributionin ympäristöasiantuntija Piia Häkkinen.

Lemun Aitsaari kuuluu Natura 2000 -luonnonsuojeluverkostoon osana Oukkolanlahden suojelualuetta. Alueella on merkittävä vesilintukanta, ja sen maasto on hankalakulkuista aarnioitumisen ja maapohjan pehmeyden vuoksi.

Paikalle rakennettava sähköjohtokatu on leveyssuunnassa vain metrin tilaa vievää niin kutsuttua yhden kilovoltin sähköverkkoa. Tällaista kevytrakenteista ja kapealle johtokadulle mahtuvaa sähköverkkoratkaisua on viime vuosina otettu käyttöön erityisesti alueilla, joissa on pitkät etäisyydet mutta suhteellisen vähäinen sähköntarve.

Paikalle palkattujen suomenhevosten on määrä vetää aarnioituneesta maastosta noin sata tukkipuuta pois kilometrin pituiselta alueelta. Hanke suoritetaan yhteistyössä sähköverkkourakointiin erikoistuneen Eltel Networksin Oy:n ja Ammattiopisto Livian hevosmetsurikurssilaisten kanssa. Työt johtoaukealla on tarkoitus saada päätökseen viikon 12 aikana.

Fortum Distribution

Lisätietoja:

Teuvo Forsblom, rakennuttaja, Fortum, puh. 050 455 2910
Karoliina Lehmusvirta, viestintäpäällikkö, puh. 040 581 3710

Kuvamateriaalia hevosmetsurista Maskussa on ladattavissa osoitteesta http://www.fortum.fi/general_framelink.asp?path=14020;14028;14029;14055;14098;14102;3904;50274