GREENPAN™ slår sig ihop med EMPIRE

Empire har tecknat ett exklusivt nordiskt distributionsavtal med GreenPan Belgium BVBA. Båda parter är nöjda med den kombination som skapats av Empires distributions- och kommersiella plattform med en ny generation av köksredskap som tillhandahålls av GreenPan ™ i termer av hälsa, miljö och bekvämlighet.

Stockholm, 2011-07-15 08:18 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Med den nya Thermolon™ non-stick-teknik erbjuder GreenPan™ ett miljövänligt alternativ till den konventionella non-stick stekpanna. Thermolon™ är helt PTFE och PFOA fri, förbrukar mindre energi under tillagningen och kan inte överhettas. Thermolon™ är en verklig revolution i köksredskap. Dessutom är Thermolon™ en "grön" beläggning. I samband med att beläggningen appliceras med denna nya non-stick-teknik, är det 60% mindre CO2 utsläpp jämfört med konventionella non-stick beläggning.

GreenPan™ har distribuerats på den nordiska marknaden under några år, men i begränsad omfattning och ofta med inriktning på den övre delen av köksredskap marknaden.

"Empire är verkligen stolt över att göra detta tillkännagivande, vi har en tillverkare, som inte bara är dynamisk och nyskapande, men även i besittning av en solid teknisk bas som kommer att kunna sätta standarden i branschen. I samband med vår utveckling mot en nordisk organisation bedömer vi samarbetet med GreenPan som perfekt ", säger Per Björkman, VD på Empire.

För mer information kontakta:

Per Björkman, VD Empire AB, telefon + 46 8 586 30 511, + 46 765 47 05 11

E-post: per.bjorkman@empire.se

Om Empire

Empire är en koncern som skapar, förvärvar och saluför hem- och hushållsprodukter för konsumentmarknaden. I sortimentet finns dryckesmaskiner, hushållsprodukter och hårvårdsprodukter, bland annat under varumärkena SodaStream, C3, BaByliss och Cuisinart. Under det egna varumärket C3 marknadsförs sedan 1997 perkolatorer, kaffebryggare och en lång rad andra elartiklar för hushållsbruk. Genom kontinuerlig produktutveckling förser C3 den skandinaviska marknaden med produkter av hög kvalitet, design, säkerhet och användarvänlighet. Företaget är sedan 2 maj 2011 listat på NASDAQ OMX First North Premier med Remium AB som Certified Advisor. www.empire.se

Om GreenPan ™

GreenPan ™ är ett ungt, internationellt företag med huvudkontor i Belgien. GreenPan ™ som utvecklar och tillverkar kvalitativa hushållsprodukter baserat på 3 grundläggande principer:bekvämlighet, hälsa och miljö.GreenPans produkter tillverkas utan PFOA och PTFE på grund av omsorg för din hälsa. Användning av återvunna gjutna rostfria handtag och återvunnen aluminium i kärlet på grund av omsorg om vår miljö. Förpackningar tillverkade av återvunnet papper i en process fri från blekmedel. Alla produkter tillverkas enligt internationella köksredskap standard. Den uppmärksamhet som GreenPan ™ har fått är överväldigande: sedan starten sommaren 2007 har miljontals kastruller sålts och bolaget kommer att finnas i 85 länder i slutet av 2011 - GreenPan ™ - ingen historia, bara framtiden!