Delårsrapport for perioden 1. januar til 30. september 2011

Hovedpunkter

• Indtjeningen forbedres i tredje kvartal med et bruttoresultat på USD 8 mio. svarende til de justerede resultatforventninger for 2011. En forbedring på USD 10 mio. mod samme periode sidste år.
  • EBITDA år til dato blev USD -3 mio. og resultatet efter skat blev USD -3 mio.
  • Supramax og Panamax fragtraterne oplevede en signifikant stigning gennem august og september i forhold til det relativt lave niveau i juli. Til trods for at fragtraterne i fjerde kvartal ventes at stige i sammenligning til tredje kvartal, så har tørlastmarkedet gennem 2011 været svagere end 2010. Udbudssiden er fortsat påvirket af de anselige leveringer af nybygninger og en presset efterspørgsel.
  • U-SEA Bulk har, som tidligere meddelt, justeret sine forventninger ned til et EBITDA på USD 1-5 mio. for 2011, som en konsekvens af, at visse af selskabets kunder reducerer deres shippingprogrammer i en forventning om en fortsat svækkelse af den globale økonomi.
  • U-SEA Bulk indledte sammen med Ultrabulk, et datterselskab af Ultragas International S.A., en undersøgelse med henblik på at identificere forretnings- og omkostningsmæssige synergier (jf. selskabsmeddelelse nr. 35/2010). Udkommet af dette studie er resulteret i en global markedsføringsaftale mellem de to selskaber med effekt fra 1. januar 2012. Aftalen påvirker ikke resultatforventningerne til 2011.

Per Lange, adm. direktør: “Med indgåelsen af den globale markedsføringsaftale vil vi være i stand til at tilbyde vores kunder en bredere palette af transportløsninger omfattende en række tørlastsegmenter fra handysize, handymax/supramax til panamax/kamsarmax. De potentielle forretnings- og omkostningsmæssige synergier forventes at styrke U-SEA Bulk’s eksisterende platform rettet mod langsigtet vækst og financiel stabilitet. Som en naturlig konsekvens af den globale markedsføringsaftale vil U-SEA Bulk per 1. januar 2012 markedsføres under navnet Ultrabulk”.