LIIKENNEVIRASTON HANKINTAPÄÄTÖKSEN MUKAAN YIT:N, DESTIAN, MERIDIAMIN JA ILMARISEN MUODOSTAMA KONSORTIO VALITAAN E18 KOSKENKYLÄ-KOTKA -MOOTTORITIEN TOTEUTTAJAKSI

Helsinki, 2011-11-21 15:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- YIT OYJ          PÖRSSITIEDOTE                  21.11.2011 KLO 16.00

LIIKENNEVIRASTON HANKINTAPÄÄTÖKSEN MUKAAN YIT:N, DESTIAN, MERIDIAMIN JA ILMARISEN MUODOSTAMA KONSORTIO VALITAAN E18 KOSKENKYLÄ-KOTKA  -MOOTTORITIEN TOTEUTTAJAKSI

Liikennevirasto on tehnyt hankintapäätöksen, jonka mukaan YIT:n, Destian, Meridiam Infrastructure Projects S.á.r.l:n ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen muodostama konsortio valitaan E18 Koskenkylä-Kotka -moottoritien toteuttajaksi. Palvelusopimus allekirjoitetaan hankintapäätöksen valitusajan jälkeen noin kahden viikon kuluttua ja edellyttäen, että hankkeen lopulliset rahoitusjärjestelyt saadaan sovittua. Tieosuuden valmistumisajankohdan varmistamiseksi Liikennevirasto ja konsortio ovat sopineet, että valmistelevat rakennustyöt aloitetaan jo ennen lopullisen sopimuksen allekirjoittamista. Tieosuuden rakennustöiden arvioidaan valmistuvan kokonaisuudessaan vuonna 2015. Liikennevirastolle on myönnetty 650 miljoonan euron sopimusvaltuus hankkeen toteuttamiseksi.

Koskenkylä-Kotka-moottoritie toteutetaan elinkaarimallilla, jossa Liikennevirasto tilaa konsortiolta tien suunnittelun, rakentamisen, kunnossapidon ja rahoituksen käsittävän kokonaisuuden myönnetyn sopimusvaltuuden puitteissa. Hankkeen toteutuksesta vastaa YIT:n ja Destian muodostama työyhteenliittymä. Noin 53 kilometrin pituinen tieosuus pyritään avaamaan liikenteelle osittain vuonna 2013 ja kokonaisuudessaan se otetaan käyttöön vuoden 2014 aikana. Tieosuuden valmistumisen jälkeen konsortio vastaa tien kunnossapidosta ja rahoituksesta vuoteen 2026 saakka.

Suomessa elinkaarimallia on aiemmin käytetty Lahden moottoritien ja Muurla-Lohja-moottoritien toteuttamisessa.

Lisätietoja antavat:

Jaakko Kouvalainen, kehitysjohtaja, YIT Rakennus Oy, puh. 040 546 8073, jaakko.kouvalainen@yit.fi
Hanna-Maria Heikkinen, sijoittajasuhdejohtaja, YIT Oyj, puh. 020 433 2635, hanna-maria.heikkinen@yit.fi

YIT OYJ

Hanna-Maria Heikkinen
Sijoittajasuhdejohtaja

Jakelu: NASDAQ OMX, keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä sekä Baltian maissa. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli noin 3,8 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on noin 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. www.yit.fi