ALK udvider i Frankrig og lancerer nyt, forbedret SLIT-produkt

ALK, verdens førende virksomhed inden for allergivaccination (allergiimmunterapi), investerer 18 mio. EUR i en udvidelse af produktionsfaciliteterne i Frankrig. Udvidelsen skal imøde­komme stigende efterspørgsel efter ALKs produkter i Frankrig og bane vejen for lanceringen af et nyt, forbedret dråbebaseret SLIT-produkt i Europa.

København, 2012-03-08 08:29 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

ALK meddeler i dag, at selskabet har besluttet at investere i en udvidelse af de eksisterende produktionsfaciliteter i Frankrig for at imødekomme stigende efter­spørgsel efter ALKs produkter på det franske marked for allergiimmunterapi, som er det næststørste i Europa og et marked, der har fået større og større betydning for ALK.

Udvidelsen i Frankrig vil desuden bane vejen for lanceringen af et nyt, forbedret SLIT-produkt, som hedder SLIToneULTRA®. Med det nye SLIT-produkt opgraderes og konsolideres ALKs dråbebaserede produktportefølje. Produktet lanceres i første omgang som et såkaldt patientindividuelt (named-patient) lægemiddel og forventes lanceret i en række europæiske lande uden for Frankrig. SLIToneULTRA® vil på flere områder være markant bedre end eksisterende behandlinger og vil dække de mest almindelige former for allergi. Produktet forventes at styrke ALKs markedsposition i Europa yderligere. De udvidede faciliteter i Frankrig bliver ALKs centre of excellence for sublinguale produkter, herunder SLIToneULTRA®.

”Vi har været til stede i Frankrig siden 2005, og vi er meget tilfredse med markeds­udviklingen. For at styrke vores vækstmuligheder og indtjening har vi besluttet at investere yderligere i at betjene dette vigtige marked, samtidig med at vi konsoliderer vores produktion af dråbebaserede SLIT-produkter i Europa. Investeringen under­streger vores langsigtede engagement i den fortsatte udvikling af allergiimmunterapi til gavn for de mange allergikere,” siger adm. direktør for ALK, Jens Bager.

Det forventes, at investeringen på 18 mio. EUR vil være gennemført senest i 2014. Derfor forventer ALK øgede anlægsinvesteringer i 2012, men beslutningen ændrer ikke ALKs økonomiske forventninger til regnskabsåret 2012. ALK forventer fortsat en samlet nettoomsætning på op til 2,4 mia. DKK og et primært driftsresultat (EBITDA) på over 300 mio. DKK.

ALK-Abelló A/S

Jens Bager

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Jens Bager, adm. direktør, tlf. 4574 7576

Investor Relations: Per Plotnikof, mobil 22 61 25 25