Kvartalsrapport for 1. kvartal 2012

Bestyrelsen i SPARBANK A/S har i dag behandlet og godkendt kvartalsrapporten for 1. kvartal 2012, der viser et overskud før skat på 1,4 mio. kr. Den primære bankdrift udvikler sig tilfredsstillende, ligesom andre væsentlige parametre følger de lagte planer og den udmeldte strategi. Bankens solvensspænd er forbedret siden årsskiftet, likviditetsoverdækningen er tilfredsstillende og forretningsomfanget, herunder indlån, udvikler sig positivt. Forventningerne til årets resultat fastholdes.

Kvartalsrapporten i overskrifter:

• Koncernens netto rente- og gebyrindtægter stiger med 8,4 % i forhold til 1. kvartal 2011. Stigningen skyldes udvidelse af rentemarginal samt en generel stigning i gebyr- og provisionsindtægter.
  • Resultat før kursregulering, nedskrivninger på udlån og skat på 34,2 mio. kr. mod 29,0 mio. kr. i 1. kvartal 2011.
  • Positive kursreguleringer på 4,2 mio. kr. mod et tab på 8,8 mio. kr. i 1. kvartal 2011.
  • Bidrag til Indskydergarantifonden udgør 3,9 mio. kr.
  • Nedskrivninger på 37,0 mio. kr. mod 12,9 mio. kr. i 1. kvartal 2011. Niveauet er som forventet.
  • Efter indregning af periodens resultat udgør koncernens egenkapital 1.030 mio. kr. Koncernens solvens er på 14,8 % mod et individuelt solvensbehov på 11,3 %.
  • Stigning i solvensoverdækning fra 3,2 % point pr. ultimo 2011 til 3,5 % point ultimo marts 2012.
  • Koncernen har en solid likviditetsoverdækning i forhold til lovgivningens minimumskrav. Overdækningen er pr. 31. marts 2012 på 191,5 %, hvilket svarer til 2,6 mia. kr.
  • Koncernen ligger komfortabelt indenfor alle grænseværdierne i Finanstilsynets tilsynsdiamant, som omhandler summen af store engagementer, forholdet mellem udlån og indlån, likviditetsoverdækning, udlånsvækst og ejendomseksponering.
  • Ledelsen fastholder forventningerne til en indtjening før nedskrivninger, kursreguleringer og skat i niveauet 135 – 165 mio. kr. i 2012.

”Vi er tilfredse med, at vores netto rente- og gebyrindtjening er forbedret med 8,4 %, set i forhold til samme periode sidste år. Det viser at vores basale bankforretning udvikler sig i den rigtige retning, selv i et svært marked. Den forbedrede indtjeningsevne styrker vores modstandskraft mod de vanskelige konjunkturer og fremtidige nedskrivninger. Vi forventer den positive udvikling fortsætter henover året, dels i forhold til et fortsat højt aktivitetsniveau og dels i forhold til at vores nyetablerede filialer begynder at give positivt afkast”, udtaler adm. direktør Bent Jensen og fortsætter:

”Vores likviditetssituation er tilfredsstillende. Vi har ultimo marts 2012 en overdækning i forhold til lovens krav på 191,5 %, hvilket svarer til 2,6 mia. kr. Vi ser derfor med sindsro frem til indfrielse af de statsligt garanterede obligationer i 2013. Vi følger vores lagte likviditetsstrategi og forventer ikke udfordringer med at indfri disse obligationer. Det skal i denne sammenhæng nævnes, at det er tilfredsstillende, at vores samlede indlån er steget med 118 mio. kr. siden årsskiftet – igen noget der medvirker til vores fornuftige likviditetssituation”.

”Som det fremgår af kvartalsrapporten, er vores solvensspænd, der er forskellen mellem faktisk solvens og individuelt solvensbehov, forbedret fra 3,2 % ved årsskiftet til 3,5 %. Det betyder, at vi dermed har en større kapitaloverdækning at stå imod med.”

”Vores nedskrivninger er fortsat høje og utilfredsstillende. De foretagne nedskrivninger i perioden er dog som forventet. Uanset at nedskrivningerne i 1. kvartal 2012 er højere end samme periode i 2011, er vores klare forventninger, at det samlede nedskrivningsbehov i 2012 vil ende på et betydeligt lavere niveau end i 2011, og vi dermed fortsat vil nærme os et mere normaliseret nedskrivningsniveau. De foretagne nedskrivninger i 1. kvartal 2012 relaterer sig primært til regulering af sikkerhedsværdier i allerede kendte problemsager, og vi arbejder målrettet på at nedbringe disse risici. Det er positivt, at vi stort set ikke har set nye store sager, der kræver nedskrivning i første kvartal 2012. Det tyder på, at de besluttede kreditpolitikker og opstramninger virker”

”Vores overordnede konklusioner er derfor, at 1. kvartal 2012 er forløbet som forventet. Vi har positiv udvikling på væsentlige parametre, og alt i alt er vi derfor tilfredse med starten på året. Vi er dog fortsat meget bevidste om, at der er udfordringer at arbejde med”, slutter adm. direktør Bent Jensen.

SPARBANK A/S

Bent Jensen